پزشکی و تندرستیروانشناسی

اثرات مصرف ماری جوانا بر سلامت روان و جسم

خطرات روانی، اعتیاد و یا فواید ماری جوانا در پزشکی

به تازگی پژوهش‌های جدیدی در دانشگاه کالج سلطنتی لندن و دانشگاه اکستر بر روی اثرات مصرف ماری جوانا یا حشیش به انجام رسیده است که خواندن خلاصه این پژوهش‌های علمی و پزشکی به‌شدت می‌تواند در آگاهی‌رسانی درست میان جوانان و والدین تاثیرگذار باشد. در سایت ایبوم پیش‌تر در مطلب ترجمه شده‌ای از معتبرترین سازمان پزشکی جهان یعنی سازمان بهداشت جهانی با عنوان “همه چیز درباره ماریجوانا یا گل به استناد سازمان جهانی بهداشت” به این موضوع پرداخته بودیم. اما این بار استناد ما به پژوهش‌های کالج سلطنتی روان‌پزشکان بریتانیا خواهد بود که در آن به اثرات مصرف ماریجوانا پرداخته شده است.

قانونی شدن یا نشدن مصرف گل؟ مسئله این است.

به تازگی دولت انگلیس صراحتا اعلام کرده است که ممکن است بهره‌گیری کنترل شده است گیاه شاهدانه برای مصارف پزشکی خاص را بررسی کند اما به‌هیچ عنوان قانونی شدن مصرف گل یا حشیش را نمی‌پذیرد که پیش‌تر توسط ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه پیشین انگلیس مطرح شده بود. ساجد جاوید وزری کشور انگلیس گفته است که گواهی‌های دانشیک ( علمی ) قوی وجود دارد که ماری‌جوانا به سلامت روانی و جسمی مردم آسیب می‌رساند.
مصرف تفریحی ماریجوانا در بریتانیا به نظر یکی از گسترده‌ترین موارد در میان مردم است. اما چرا دولت بریتانیا این موضع را گرفته است؟ در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

ماریجوانا و افزایش اضطراب و پارانویا

برپایه‌ی پژوهش‌ها و اعلام کالج سلطنتی روان‌پزشکان بریتانیان، استفاده از ماده مخدر ماری‌جوانا ( مصرف ماری جوانا ) در شماری از موردها، امکان دارد که اضطراب ، استرس و بدگمانی ( = پارانویا ) را در اشخاص افزایش دهد و در نهایت نتیجه مصرف آن به سردرگمی و گیجی و شاید توهم کشیده شود. دکتر دی فارتی از همین کالج در لندن اشاره می‌کند که پژوهش‌های علمی مستند نشان داده که خطر ابتلا به روان‌پریشی در گونه‌ای از ماری جوانا که میزان بیشتری از ترکیب شیمایی روانگردان به نام THC یا همان تتراهیدروکانابینول دارد است. پژوهش‌های پیشین نشان داده که روانپریشی در کسانی که هر روز گل مصرف می کنند پنج برابر بیشتر از کسانی است که از آن بهره نمی‌برند. این درحالی است که انواع ضعیف تر این ماده مکن است در برابر اثر منفی THC مقابله نماید.

رابطه ماری جوانا و اسکیزوفرنی نوجوانان

در جای دیگر مارتا دی فارتی از کینگز کالج لندن اشاره کرده است که ما دارای شواهد قانع کننده ای هستیم که کشیدن منظم ماری جوانا یا حشیش باعث خواهد شد که بیماری‌های روانی مانند روان‌گسیختگی ( = اسکیزوفرنی ) در این گروه از استعمال کنندگان افزایش پیدا کند.
دلیل این امر را نیز مایکل بلومفیلد از دانشگاه کلج لندن در این می‌داند که باور بر این سات که نوجوانان مخصوصا در برابر کشیدن حشیش حساس‌تر و آسیب‌پذیرترند چرا که مغز آن‌ها در این سن در حال رشد است.

عوارض مصرف حشیش گل
عوارض مصرف حشیش گل

تاثیر ژنتیکی و خطر افسردگی مصرف حشیش

یکی از نکات مهم مطرح شده در این پژوهش این است که درگیری با بیماری‌های روانی به شدت به ژنتیک اشخاص نیز ارتباط دارد. یعنی این تاثیرات مخرب بر سلامت روان اشخاص خطرات مصرف ماریجوانا را افزایش می‌دهد. لازم به یادآوری است که نتیجه‌های همگی پژوهش‌ها در این زمینه یکسان نبوده و هنوز بحث و گفتگو در محافل علمی در این زمینه وجود دارد.

در پاسخ به این‌که آیا مصرف ماریجوانا باعث افسردگی افراد نیز می‌شود یا خیر باید گفت که نیاز به بررسی‌های دقیق‌تری است هرچند برخی مطالعات نشان می‌دهد که ارتباطی معنادار میان مصرف حشیش به صورت منظم و افسردگی وجود دارد اما دکتر دی فارتی بر این باور است که این تاثیرات لزوما به اندازه تاثیرات روانپریشی نیست. یعنی برای ما واضح است که روان‌پریشی و اسکیزوفرنی رابطه مستقیم با مصرف ماریجوانا دارد اما عوارضی مانند افسردگی به صورت روشن برای ما مشخص نشده است و این احتمال وجود دارد که کسانی که افسرده هستند بیشتر گل مصرف می‌کنند.

آیا مصرف ماری جوانا اعتیاد آور است؟

برخی از کارشناسان در گذشته می‌اندیشیدند که گیاه شاهدانه اعتیاد آور نیست و ماده مخدر به شمار نمی‌آید اما گواهی‌های جدید این را نشان می‌دهد که گیاه شاهدانه و فراورده‌های آن نیز می‌توانند برای شخص مصرف‌کننده اعتیادآور باشند به ویژه اگر زیاد مصرف شوند. در واقع تخمینی که وجود دارد این است که نزدیک به ۱۰% از کسانی که همواره از این ماده استفاه می‌کنند به آن وابستگی داشته و دارای اعتیاد هستند.
همچنین در گذشته بر این باور بودند که اعتیاد به گل جسمی نیست و تنها اعتیاد روانشناختی است اما بنا به گفته‌ی دکتر بلومفیلد گواهی‌های مستند و مناسبی وجود دارد که ماده THC موجود در گیاه شاهدانه حیت می‌تواند ایجاد اعتیاد جسمی نماید. ایشان آشکارا می‌گوید: اعتیاد به ماری جوانا وجود دارد و می‌تواند زندگی شماری فراوانی را ویران کند.
متخصص نام آشنا پروفسور سیلا مورگن که استاد روان‌پزشکی در دانشگاه اکستر است بر این باور است که” ترک اعتیاد ماری‌جوانا باعث می شود رابطه‌های عاطفی این اشخاص با افراد پیرامونی خود با دشواری روبرو شود و در نوجوانان و جوانان تاثیرات بدی در مدرسه و دانشگاه و در افراد دیگر تاثیرات بد بر روی محیط کاری و مشاغل داشته باشد.
برپایه‌ی پژوهش‌های کالج سلطنتی روان‌پزشکان اقدام به ترک اعتیاد حشیش در شماری از اشخاص ممکن است ایجاد مسائلی مانند حرص و آز شدید، ایجاد اختلالات خواب و کم خوابی، بالا و پایین شدن اخلاق و رفتار، زودرنجی و بی قراری شده و در زندگی عادی آن‌ها اختلال صورت بگیرد.

فواید ماری جوانا چیست؟

اینکه آیا مصرف ماری جوانا فوایدی هم دارد یا خیر یکی از پرسش‌های کسانی است که به این موضوع کنجکاو هستند. برخی از بیماران به صورت تجربی و غیرمستند و غیرعلمی ابراز کرده‌اند که بیماری‌های ایشان با کمک مصارف پزشکی ماریجوانا بهبود پیدا کرده. مثلا دو خانواده در انگلیس اعلام کرده اند که فرزندان ایشان یعنی بیلی کالدول ۱۲ ساله و آلفی دینگلی ۶ ساله با مجوز رسمی توانسته اند که بهره‌گیری درمانی روغن حشیش را انجام داده و از حملات صرع پسرشان تا اندازه‌ای جلوگیری کنند. لازم به ذکر است که این گونه از روغن حشیش نوع خاصی بوده است که برای تفریح استفاده نمی‌شود.
برخی بر این باور هستند که فواید ماری جوانا می‌تواند به صورت به‌شدت کنترل شده و تنها از طریق پزشکان جهت بیماران ویژه مانند بیمارانی که دارای MS هستند، تهوع و استفراغ در هنگام شیمی درمانی دارند یاری برساند و برای بیماران خاص مانند اختلال خواب، بی اشتهایی، و ضربات روانی بسیار هولناک و پارکینسون یاری رساند.

منبع

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن