آموزشگاهباغبانی

شناخت کرم سوسک چوب خوار درخت و آموزش روش مبارزه

مبارزه با آفت سوسک خراط سرشاخه رزاسه درختان

در این جستار ( مطلب ) به زبان ساده آموزش شناسایی شاخه‌های آلوده و مبارزه با کرم سرشاخه یا لارو سوسک رزاسه چوب خوار را به صورت تصویری همراه با عکس‌های نمونه از مراحل شناسایی شاخه‌ی احتمالی آلوده به این آفت تا حذف و جداسازی شاخه و از میان بردن آن انجام خواهیم داد. ما برای نمونه درختان بادام را در نظر گرفته‌ایم و تصاویر آموزشی خود را از این درختان گرفته‌ایم هرچند این سوسک و این کرم چوب خوار به همگی درختان میوه حمله می‌کند.

آسیب‌هایی که خانواده‌ی آفت‌های این‌چنینی به درختان می‌زنند در تابستان قابل مشاهده است. ممکن است این زمان در استان‌ها و شهرهای گوناگون کشور کمی متفاوت باشد. برای نمونه در شیراز، استان فارس این آفت در حدود آغاز مرداد تا پایان مرداد در درون شاخه‌ها قابل شناسایی است و می‌توان از این زمان با این آفت مبارزه کرد. باید توجه داشت که این آفت را با مبارزه شیمیایی و سم نمی‌توان به صورت کامل کنترل کرد. اما کنترل آن به صورت فیزیکی و با روش‌هایی که در این مطلب اشاره می‌کنیم قابل انجام است. پس با ما تا پایان همراه باشید و اگر پرسشی داشتید در بخش نظرات مطرح کنید.

معرفی کوتاه کرم چوبخوار یا کرم سرشاخه‌خوار

این آفت یکی از مهم‌ترین و ویران‌گرترین آفات باغی است. این خانواده از چوب خواران می توانند در تنه‌ی اصلی درخت یا شاخه‌های درخت کانال‌هایی ایجاد کنند و آوندها که مهم‌ترین بخش درخت به حساب می آیند را به صورت کامل قطع کرده و درختان با کمبود مواد غذایی روبرو شده و دچار مشکل شوند. این درسته از کرم درخ چوب‌خوار باعث می شوند که برخی از شاخه‌ها یکباره به صورت کال قطع شده یا با وزش باد به زمین بیفتند. این دسته از لاروها پرشمار هستند اما امروز به کرم خراط یا کرم سوسک سرشاخه که دارای لارو زرد رنگ است می‌پردازیم. ( یک فیلم ویدیویی کامل در پایان این مطلب وجود دارد که توصیه می‌کنیم آن را مشاهده نمایید )

کرم چوب خوار و سوسک سرشاخه
کرم چوب خوار و سوسک سرشاخه

روش‌های مبارزه با کرم چوب خوار سرشاخه

مبارزه با این دسته از آفات مبارزه شیمیایی نیست! باید با روش های گوناگون ترکیبی این آفات را کنترل کرد. ما در ادامه به چند مورد از این روش ها می پردازیم. تک تک این روش ها دارای اهمیت هستند و نکته مهم این است که باید توسط همگی باغ داران منطقه انجام شود وگرنه مبارزه تعداد محدودی از باغ داران اثر کمی دارد ( هر چند بی اثر نیست ) در ادامه به همگی این موارد می پردازیم.

تقویت درختان با اصلاح الگوی کاشت

بدون شک مهم‌ترین راه مبارزه با آفات تقویت درختان است. این آفت ها به درختان ضعیف تر و درختانی که دچار تنش آبی و کم آبی هستند یورش می‌برند. پس بدون شک حذف درختان میوه یا زینتی با نیاز آبی بالا و جای‌گزین کردن درختان مقاوم به خشکی و پرورش دیم این درختان بهترین راه مبارزه است. هرچند ممکن است حذف درختی که برای آن سال‌ها زحمت کشیده ایم سخت باشد اما روش اصولی و درست این است که از هم اکنون به مقابله با بحران کم آبی در کشاورزی و باغبانی بپردازیم. بخشی بزرگی از اقلیم ایران نیمه خشک بوده و رو به خشکی کامل می رود! بحران کم آبی در ایران اکنون وجود دارد. آبیاری قطره‌ای در هنگام شب با استفاده از پریز تایمر دار دیجیتال یا پریز تایمر دار آنالوگ نیز سودمند است.

تفاوت دو سرشاخه سالم و آلوده شده توسط سوسک چوب خوار
تفاوت دو سرشاخه سالم و آلوده شده توسط سوسک چوب خوار
باغ دیم با نیاز آبی کم

پس از هم اکنون اگر در باغ خود دارای درختانی مانند سپیدار، صنوبر، چنار و.. هستید می توانید به صورت یک درمیان یا به صورت کامل آن ها حذف کرده و چوب آن را بفروشید و سپس درختانی مانند انواع سرو، عرعر، اقاقیا، کاج، ارغوان و.. را جای‌گزین کنید و آن ها را به صورت دیم پرورش دهید و اقدام به احداث باغ دیم نمایید. هم‌چنین اگر قصد کاشت درخت میوه دارید به هیچ عنوان به سراغ درختانی مانند گردو، هلو، آلو، گیلاس، آلبالو، سیب، قهوه ، گلابی و… نروید و در اندیشه کاشت درختانی مانند انجیر، زیتون، انار، انگور، پسته، بادام و.. باشید. با این شرایط از عوامل استرس به درخت خواهید کاست.

کود دهی

تقویت درختان دارای اهمیت بالا است. آفات به درخت ضعیف ساده تر حمله می کنند تا درخت قوی. در نتیجه با کاشت درختان با نیاز آبی پایین آب بیشتری در اختیار درختان قرار خواهید داد. البته در این میان آزمایش خاک و کوددهی مناسب به درختان دارای اهمیت است. به ویژه کودهای فسفره و پتاسه که در تقویت تنه درخت نیز می توانند موثر باشند. هرچند کوددهی به درخت باید طبق آزمایش آب و خاک انجام شود.

رعایت بهداشت باغ

این مورد نیز از مهم‌ترین موارد است. عمده آفت‌های باغی معمولا زمستان را در درون برگ‌های ریخته شده در پای درختان، در میان شاخه‌ها و سرشاخه‌های آفت زده و در میان پوسته‌های خشک درختان می‌گذرانند. در نتیجه گردآوری تمامی این موارد و سوزاندن آن‌ها به ویژه در زمستان دارای اهمیت بسزایی است. پس رعایت بهداشت باغ فراموش نشود. نکته مهم دیگر وجود درختان آلوده و بیمار و ضعیف در باغ های دیگر است. این دسته از درختان نیمه خشکیده به راستی منبع اصلی آفت ها هستند. با هماهنگی صاحبان باغ ها اقدام به حذف و سوزانده این دسته از درختان نیمه خشک کنید. همچنین پس از هرس درختان باید این شاخه ها سوزانده شوند.

شاخه آلوده پای درخت و لزوم رعایت بهداشت باغ
شاخه آلوده پای درخت و لزوم رعایت بهداشت باغ

شناسایی شاخه آلوده به سوسک چوب خوار

اکنون می‌رسیم به مبارزه فیزیکی مستقیم با لارو سوسک لاروسه سرشاخه. همان‌گونه که اشاره کردیم از حدود تیرماه تا پایان مرداد بسته به شرایط آب و هوایی منطقه می توان تشخصی داد که کدام شاخه درخت آلوده شده است. برای شناسایی چند روش وجود دارد.

شاخه های صمغ زده

مهم‌ترین روش شناسایی این است که برخی از شاخه ها صمغ یا شیره بیرون زده دارند. این نشان می‌دهد در شاخه‌ی مورد نظر درخت اتفاقی افتاده و درخت در حال مبارزه با آن است. احتمالا همین کرم چوب خوار در میان همان شاخه است.

شما می توانید با یک قیچی باغبانی شاخه را از سرشاخه تا آخرین سمغ و شیره که از شاخه بیرون شده بچینید. احتملا یک دالان یا تونل در میان شاخه خواهید دید که کار همان کرم زرد رنگ خراط است. شاخه را از حدود ۱۰ تا ۲۰ سانتی متر زیر محل سمغ زده بچینید، اگر در محل برش تونل را مشاهده نکردید شاخه ی جدا شده را جداگانه جمع آوری کنید و بسوزانید.

سرشاخه شکسته و صمغ درخت مبارزه با سوسک چوبخوار
سرشاخه شکسته و صمغ درخت مبارزه با سوسک چوبخوار

شاخه‌های شکسته شده

این کرم چوب خوار یک تونل در میان شاخه ها ایجاد می کند و آرام آرام از بخش نازک شاخه به بخش ضخیم تر شاخه درخت پیش می رود. در نتیجه پس از مدتی به دلیل وزن شاخه و وزش باد و… برخی از شاخه ها می شکنند. شما می توانید از شاخه‌ای که در پایین درخت افتاده یا در بالا شکسته و قابل مشاهده است متوجه شوید که در این شاخه شکسته لارو بوده و اکنون کرم خراط در ادامه شاخه وجود دارد. از بخش های پایین تر قسمت شکستگی شاخه را بچینید تا زمانی که تونل به پایان برسد. بخش های چیده شده را بسوزانید.

تونل ایجاد شده توسط سوسک چوبخوار ادامه دارد-min
تونل ایجاد شده توسط سوسک چوبخوار ادامه دارد

برگ‌های خشک شده سر شاخه‌ها

این راه نیز از راه‌های ساده و مهم و قابل مشاهده است. سر شاخه های درخت را هر زمان که در باغ هستید بررسی کنید. هر شاخه‌ای که برگ‌های آن در بخش بالایی خشک شده و در صورت داشتن میوه، میوه های آن نیز خشک و کم آب هستند بدانید که آن شاخه آلوده است. به سادگی شاخه را از جایی که مرز بین برگ های خشک و سالم است بچینید. آیا تونلی می بینید؟ آیا تونل ادامه دارد؟ آن را از بخش های پایین تر شاخه جدا کنید تا تونل به پایان برسد. قسمت های جدا شده را در همان روز بسوزانید.

سرشاخه آفت زده و برگ های خشک سر درخت
سرشاخه آفت زده و برگ های خشک سر درخت

فضولات نارنجی رنگ و لاروهای سرچکشی سوسک کاپنودیس

این دسته از کرم خراط یا کرم چوبخوار درخت، یعنی سوسک کاپنودیس دارای فضولاتی هستند که ممکن است به تنه ی درخت یا شاخه ها چسبیده باشد یا زیر درخت ریخته باشد. با دیدن این فضولات نارنجی رنگ می توانید تشخصی دهید که درون شاخه لارو سوسک رزاسه سرشاخه قرار دارد. البته این را باید در نظر داشت برخی از چوبخواران دیگر نیز این فضولات را بیرون می دهند. اگر مثلا این فضولات از تنه بیرون زده احتمالا با نوع دیگری از این دسته از آفات روبرو هستیم که به شدت خطرناک تر هستند و درخت را کامل خشک می کنند. این دسته دارای کرم سرچکشی به رنگ سفید هستند.

مبارزه با این دسته از کرم چوب خوار بسیار سخت تر است. این دسته زیر پوست درخت در بخش تنه ی درخت فعالیت دارند.تنه درخت معمولا به شدت صمغ و شیره تولید می کند. راه حل استفاده از مفتول سیمی قوی است. باید با مفتول سیمی قوی بخش های گوناگونی که صمغ درخت وجود دارد ( و حتی بالاتر و پایین تر ) را سوراخ کرده تا کرم بمیرد. سپس با سم قوی مانند کلرپیرفوس تنه را کاملا سیم پاشی کرد. این کار را ۲ هفته بعد دوباره تکرار کرد. اگر وضعیت درخت درست نشد و درخت رو به خشکی بود راهی جز بریدن و سوزانده سریع تنه نیست. در تصویر زیر محل برش یکی از تنه های درخت که کاملا آلوده شده و مبارزه فیزیکی پاسخ نداده مشخص است:

تنه درخت آلوده به سوسک تنه چوب خوار کرم خراط
تنه درخت آلوده به سوسک تنه چوب خوار کرم خراط

امیدوارم این آموزش روش مبارزه با کرم چوب خوار یا کرم خراط برای شما سودمند بوده باشد. اگر پرسش دارید همین بخش نظرها با ما در میان بگذارید. ذکر و یادکرد از این مقاله تنها با درج لینک سایت ایبوم و نام سایت مجاز است.

فیلم آموزشی درباره سوسک سرشاخه رزاسه

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫32 نظرها

  1. ممنون
    نوشته عالی بود با طرح دقیق مسئله
    من هم همین مشکل رو دارم، البته روی درختانی آلوچه که پیوند گوجه سبز زدم، اوایل تیرماه نشانه هاشو دیدم، تنه صمغ میزنه و زیر پوست کرم دارم. پیوندک ها توی ارتفاع زده شده و تنه قدیمی این مشکل رو پیدا کرده.

    1. درود بر شما. بله متاسفانه راه حلی های میانه وجود دارد. تنه رو در چندین نقطه سوراخ کنید با دریل و سم تزیرق کنید ( دیازینون ) و سپس با چسب باغبانی بپوشانید. ممکن هست جواب بده و اگر جواب نداد باید تنها رو بسوزونید. ضمن اینکه خاک اطراف طوقه درخت رو کنا بزنید و سم گرانول با مانداگاری بالا بریزید ( در فرورودین ماه ) ممکن هست پاسخگو باشد.

  2. سلام ضمن تشکر از مطلبی که گذاشتید، کرم خراط مگر لارو پروانه فری نیست؟ اینکه لارو سوسک رزاسه را هم خراط نامیدید درسته؟

    1. درود بر شما. کرم خراط را به صوت عمومی به چوبخوارها و انواع چوب خوارها می گویند. البته نام علمی هر کدام مشخص است. مثلا پروانه فری تنها کرم چوبخوار تنه درخت نیست و انواع دیگری هم وجود دارد که لاور سوسک های گوناگون هستند و به تنه درخت می زنند. سوسک رزاسه در واقع ساقه خوار است که گاه تا تنه هم پیش می رود

    1. شاید این راه حل تجربی کارایی داشته باشه یعنی دریل زدن به تنه و تزریق سم به درون سوراخ ایجاد شده و سپس پوشاندن تنه درخت. البته توجه کنید این دسته از آفت ها به درختان ضعیف می زنند. در نتیجه راه حل اصولی این هست که تا جای ممکن درختان با نیاز آبی بالا رو حذف و درختان دیم کاشته شود

      1. ما یک باغ بادام دیم داریم و کرم خراط درخت ها رو داره نابود میکنه ، اتفاقا کرم خراط به درخت های دیم راحت تر صدمه میزنه چون شیره و صمغ زیاد ندارند تا کرم رو داخل درخت خفه کنند

        1. تا اندازه ای صحبت شما درست هست اما درخت اگر دارای گوده های عمیق و پر شده از موارد نگه دارنده رطوبت باشد و دارای چاله های تست مانند پیرامون جهت جمع شدن آب در زمستان باشد تقویت خواهد شد و به این سادگی ها از پا در نمی آید ( مبارزه با شته و کنه و .. نیز دارای اهمیت است )
          در پایان مبارزه مستقیم باخود کرم چوب خوار نیز دارای اهمیت است. همگی باغداران منطقه باید با این سوسک همزمان مبارزه کنند وگرنه طبق معمول مبارزه یک باغدار به تنهایی سودی نخواهد داشت

    2. راه صد در صدی نیست. یک راه حل پیشنهادی اینه که در نواحی که حدس می زنید کرج نفوذ کرده دریل بزنید و سم مایع تزریق کنید و سپس با قارچ کش محل رو ضد عفونی کنید. شاید مشکل حل بشه

  3. با سلام ممنون از راهنمایی شما. تجربه اینجانب در مورد کرم بادام مخلوط سم های کامفیدور و دیازنون در اردیبهشت بوده است.اگر در این مورد اظهار نظر بفرمایید ممنون میشم

    1. درود بر شما این سم ها می تونه در اردیبهشت یا اواخر فرورودین در مناطق گرم کارساز باشد و تا جدای تاثیرگذار باشد. اما در صورتی که باغ های پیرامون رعایت نکنند مجدد موضوع تکرار خواهد شد

  4. سلام دوست عزيز ، ما با مشكل عجيبى روبه رو هستيم ، حدود ٤ سال پيش ما يك خونه ويلايى ساختيم در گيلان ( البته جايى كه هستيم رطوبت گيلان رو نداره و آب و هوا كوهستانى هست) سقف ( بهتره بگم سربندى خونه ) رو با چوب هاى نراد و يك سرى چوب متفرقه كه به عنوان لقمه ازش استفاده ميشه در سقف كار كرديم ، بعد چند سال متوجه شديم اين چوب هاى لقمه كه نميدونم از چه نوع درختى هستش سوراخ هستن و ميشه فهميد كه كرم داخلشون هستش ( چوب هاى نراد اصلا مشكلى ندارن ) الان كرم ها خيلى پيشروى كردن و ميترسم يه اتفاق بدى پيش بياد ، به نظرتون چيكار كنيم ، چه سمى استفاده كنيم؟! من مطمئنم زمانى كه اين چوب هارو از چوب برى خريديم روى پوسته چوب تخم اين لارو ها بوده( زمانى كه چوب لقمه هارو خريديم پوسته سبز درخت روى بعضى از اون ها بود ) وگرنه همينطورى نميشد اين اتفاق بيفته . ميخواستم ببينم با تزريق گازوئيل با سرنگ آمپول زنى داخل سوراخ ها ميشه از بين بردشون؟

    1. گازوئیل و .. برای این مورد کارایی ندارد. باید سم پاشی انجام شود و سم پاشی هم به صورتی باشد که به درون سوراخ ها و دالان هایی که کرم ها ایجاد کرده اند نفوذ پیا کند وگرنه ممکن است زنده بمانند و .. . پس از این کار معمولا قبل از کار کردن چوب را درون گازوئیل غوط ور می کنند. هرچند شاید بهتر باشد برای ایمنی بیشتر در صورت امکان از سازه فلزی استفاده کنید و چوب ها را بیرون آورده و کامل در زمستان بسوزانید

  5. عرض سلام و خسته نباشید خدمت دوستان…اسفند ماه سال گذشته ما تعدادی نهال بادام به صورت دیدم کاشتیم که از این تعداد بعضیها رشد بسیار عالی دارند اما تعدادی آنچنان رشدی نداشته و به صورت اتفاقی یکی از نهال ها را که باز کردم از محل پیوند به بالا ( اصلی درخت) قهوه ای رنگ شده بود انگار چیزی مغز نهال ها خورده..ممنون میشم راهنمایی کنید

      1. سلام
        ممنون از سایت مفیدتون
        برای مبارزه با این کرم ،اینکه میگن شاخه های خشک شده بسوزونیم و خاکسترش آب بریزیم تا دو هفته بماند و آب صاف کنیم ،و بپاشیم روی درختها مثل سم پاشی .نظر شما چیه؟؟؟ هر چند که میگفتن شاخه ها رو نبرید که هوا راحت به کرمها نرسه…یک باغدار هم میگفت تنه رو تا نیمه یا یک متری آهک رقیق کنید بزنید .لطفا بگید این روشها خوبه ،یا ممکن به درخت آسیب برسونه…مرسی در کل همه متفق القول هستند که آبیاری نامنظم و کم و بدی تغذیه و اینکه آب مستقیم میخوره به تن درخت و کثیفی دور درختها از عوامل اصلی بوجود آمدنش

        1. روش مورد اشاره یعنی خاکستر پاشیدن اصلا مناسب نیست و یک باور خرافی و نادرست هست
          شما باید شاخه هایی که این کرم اوناه رو آلوده کرده و درون شاخه هست رو از ۲۰ سانتی متر پایین تر ببرید و جمع آوری کرده و بسوزونید و البته رعایت بهداشت باغ یعنی عدم وجود شاخه و برگ و .. آلوده در کف باغ دارای اهمیت هست

  6. سلام خدمت کشاورزان زحمت کش من درخت بادام دارم حدودا ۷۰ هکتار که تمام این درختان درختها به چند مشکل برخوردن یکی همین کرم چوبخواره که ممنون میشم اسم سمش وطریقه مصرفشو بگین ویک مشکل دیگه که خیلی جالبه اینه که درختا بادامش هسته نداره تمام قسمتهای بادام به طور طبیعی رشت میکنه و پوستشم کاملا دهان باز میکنه یعنه این طور بگم از لحاظ ضاهر هیج مشکلی نداره ولی هسته نداره پوچه اینو اگه راهنماییم کنید ممنون میشم

    1. کرم چوبخوار که در همین پست آموزشی ذکر شده چطور می تونید باهاش مبارزه کنید. از سم نباید استفاده کنید. باید شاخه های خشک شده و مشخص رو از ۲۰ سانت پایین تر بچینید و بسوزونید
      در رابطه با پوک بودن هسته هم احتمالا مربوط به زنبور مغزخوار بادام هست که باید تمامی بادام ها را بچینید و حتما بسوزونید. برای چند سال شما و باغهای همسایه این کار را باید انجام بدین تا آفت کنترل شود. راه حل شیمیایی با سم نداره

      1. سلام و عرض ادب
        یه سوالی برام‌ پیش اومده که ممنون میشم پاسخگو باشید
        این نوع کرم امکان داره که در وسایل چوبی خونه هم وجود داشته باشن؟

        1. معمولا چنین چیزی وجود ندارد و کرم باید درون شاخه های درخت جای بگیرد و از آن تغذیه کند که در چوب خشک این مدل کرم وجود ندارد.

  7. لطفا در مورد روش کشاورز مراغه ای که سرم تغذیه ی به درختها وصل کرده توضیح بدید. ممنونم

  8. دوست عزیزی که این مقاله رو نوشتی ، من نمی دونم سطح سوادت چقدره ولی وقتی اسم از کرم خراط میاری ذهن یک کشاورز یا مخاطب عام رو می بری سمت پوانه زئوزرا پیری ولی تو مقالت در مورد سوسک سرشاخه رزاسه نوشتی ، تفاوت در این دو تا بسیار عزیز ، زئوزرا بیشتر به درختانی مثل گردو حمله می کنه و یک پروانه است در صورتیکه سرشاخه خوار یا چوبخوار یک سوسکه و عملا کنترل و چرخه زندگی اینها با هم از زمین تا آسمون فرق می کنه.
    لطفا اگه مطالعه و علم کافی ندارین اطلاعات نادرست به مخاطب ندین.
    گرچه که مطالبی که در مورد چوبخوار ها گفتین مثل بهداشت باغی و مسائل به زراعی درست و مورد تایید است.
    من یک گیاهپزشکم…

    1. دوست گیاه پزشک عزیز قبل از هر چیز بد نیست با نام اصلی خود این موضوع را مطرح کنید. با این وجود سپاس از انتقاد شما.
      اما اگر کمی بیشتر توجه کنید در مطلب بارها و بارها ذکر شده سوسک رزاسه سرشاخه خوار یا سوسک چوبخوار. همچنین تصاویر به صورت کامل مشخص و روشن است که سوسک چوبخوار مطرح است و ارتباطی به پروانه ندارد.
      لطفا یک بار دیگر با دقت تعداد به کار رفته شده نام سوسک چوبخوار یا کرم چوبخوار یا سوسک سرشاخه خوار که در مقاله را بررسی کنید

  9. درخت بید مجنون من هم که بسیار زیبا بود ۳ یا ۲ ماهی است خاک اره دفع میکند وشیره دفع می کند البته ما تعدادی مرغ هم داریم آب یاری منظم دارد سم از عطاری گرفتیم با سمپاش پاشیدیم. آیا کافی است سم دیازینون، اما باز آثار فضولات،نارنجی مشاهده نمودم. لطفا راهنمایی نمود درود واحترام

    1. این مواردی که می فرماییداحتمالا مربوط به کرم تنه خوار است و در مواردی هم ممکن است رمبوط به قارچ باشد. الان که درون تنه این مشکل به وجود آمده شاید کاری نتوان کرد و سم پاشی تنه احتمالا تاثیری نخواهد داشت. باید صب رکنید شاید درخت دوام بیارود و حشره از تنه خارج شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن