آموزشگاهآموزش‌هاباغبانی

شناسایی و مبارزه با زنبور مغزخوار بادام

آفت کرم مغزخوار بادام چیست و چطور باید با آن مبارزه کرد؟

یکی از آفات مهم و خطرناک در باغ‌های بادام سراسر کشور آفت زنبور مغزخوار بادام است. به نظر می‌رسد چون درخت بادام در ایران دارای پیشینه‌ی زیادی است و از گذشته‌های دور در ایران به صورت دیم کاشته می‌شده، این زنبور با آب و هوای ایران سازگار شده است و به صورت تخصصی به میوه درخت بادام آسیب می‌زند هرچند باتوجه به شباهت‌ها، گاه گزارش شده که به میوه‌ی درخت زردآلو نیز آسیب می‌زند. ما در این پست از بخش باغبانی مجله‌ی ایبام به روش شناخت و مبارزه با آن می‌پردازیم و یک فیلم آموزشی نیز در اختیار شما قرار می‌دهیم. با ما هم‌راه باشید و اگر پرسشی دارید در بخش نظرات با کارشناسان ما مطرح کنید.

لارو زنبور مغزخوار بادام کرم
لارو زنبور مغزخوار بادام کرم

مراحل زیست و تخم‌گذاری کرم مغزخوار بادام چگونه است؟

روش زندگی این آفت این است که لارو یا کرم آن حدود ۱۱ ماه از زندگی خود را درون میوه سپری کرده و از مغز بادام تغذیه می‌کند. یعنی معمولا تابستان، پاییز و زمستان و گاهی اول بهار را به صورت لارو ردون میوه بادام می‌گذراند. سپس حدودا در زمان شکوفه کردن بادام در اسفند یا فروردین کرم‌ها به شفیره تبدیل می‌شوند و از اردیبهشت ( حدودا ) حشره از میوه‌های آلوده سال پیش بیرون شده و زنبورهای نر و ماده جفت گیری می‌کنند.

زمستان گذرانی سوسک مغزخوار بادام
زمستان گذرانی سوسک مغزخوار بادام

در این زمان میوه بادام یعنی چاغاله بادام نرم و سبز است و حشره ماده تخم خود را درون میوه می‌گذارد. باید توجه داشت که این حشره روی هر بادام یک تخم می گذارد و در بادام‌های دو قلو یکی از آن‌ها آلوده و دیگری سالم است. ظاهر لارو این حشره سفید رنگ و بسیار کوچک است که درون بادام وجود دارد. رعایت بهداشت باغ به شدت در مبارزه با این آفت و آفت سوسک چوبخوار دارای اهمیت است.

آفت کرم مغزخوار بادام
آفت کرم مغزخوار بادام

روش مبارزه با زنبور مغزخوار بادام

پیش از هر چیز خیال شما را راحت کنیم که مبارزه شیمیایی با سم با این آفت امکان‌پذیر نیست! اما مبارزه فیزیکی با آن بسیار ساده است. پس مستقیم به سراغ روش مبارزه فیزیکی با آن خواهیم رفت.

کرم مغز خوار بادام
کرم مغز خوار بادام
  1. پیش از هر چیز لازم است که با باغداران اطراف گفتگو کنید. مبارزه با این آفت اگر به صورت گروهی انجام شود امکان‌پذیر است و همه در منطقه باید این مراحل را انجام دهند تا نتیجه مناسب به‌دست آید.
  2. بهداشت باغ را رعایت کنید (کود حیوانی نپوسیده را در باغ رها نکنید چرا که منبع آفت و قارچ خواهد بود، برگ‌ها و بقایای گیاهی را تبدیل به کود پوسیده کنید و در عمق زمین چال کنید یا هم‌راه با شاخه‌های آفت‌زده بسوزانید)
  3. برای شروع هر میوه بادام آفت زده، سوراخ شده، باقی مانده از سال قبل که بر روی شاخه، روی زمین و زیر برگ‌ها وجود دارد را جمع آوری کرده و بسوزانید. مهم نیست که در چه زمان و فصلی هستید.
  4. از حدود اول تیرماه ( در نقاط مختلف ممکن است متفاوت باشد ) میوه‌های آفت زده مشخص خواهند شد. ظاهر بادام‌های آفت‌زده کمی زردرنگ‌تر و چروکیده تر است. اندازه آن‌اه کوچکتر است و شاخه‌ها و برگ‌هایی که این میوه‌ها روی آن وجود دارد ممکن است دچار خشکیدیگی شوند. با این نشانه‌ها به سادگی می‌توانید میوه آفت‌زده را از آغاز شناسایی کرده و آرام آرام بچینید و بسوزانید. ( ویدیو آموزشی در همین پست را مشاهده کنید )
  5. با عدم کاشت درختان با نیاز آبی بالا می‌توانید درختان دیم خود را تقویت کنید. به صورت کلی درخت تقویت شده یا نیاز آبی کم، کم‌تر آفت می‌زند. کاشت درختانی مانند سپیدار، صنوبر، چنار و .. و چمن برای فضای سبز باتوجه به اقلیم ایران، خشکسالی و بحران آب کاملا نادرست است. کاشت درختان میوه و محصولات کشاورزی با نیاز آبی بالا و یا استفاده از روش‌های غرقابی سنتی کاملا نادرست است.

فیلم آموزشی شناخت میوه آلوده زنبور مغزخوار بادام

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫3 نظرها

  1. مطلب کامل و بسیار آموزنده ای بود هرچند برخی به اشتباه به جای زنبور میگن سوسک مغزخوار. اون نکته نگاشتن درخت و محصولات با نیاز آبی بالا کاملا تایید میشه. قبل از هر چیزی این موضوع و بهداشت باغ باید رعایت بشه
    عالی ممنون از مجله علمی ایبام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن