آموزشگاهپزشکی و تندرستیروانشناسی

هفته ۱: ارتباط حس شادی با شکرگزاری و قدردانی از داشته‌ها

احساس شادی با سپاسگزار بودن در زندگی و تاثیر آن بر ذهن و روان

این بخش از کتاب سالنامه شادکامی با عنوان قدردانی و شکرگزاری از داشته‌های زندگی و سپاسگزار بودن از خوبی‌ها، ترجمه حجت محسنی حقیقی، به صورت ویژه از طریق تارنمای ای‌بوم منتشر می‌شود. با سپاسگزار بودن از خوبی‌های زندگی و داشته‌ها می‌توان ذهنی آرام‌تر، روحی بخشنده‌تر و زندگی شادتری داشت. یک تمرین روازنه برای این مورد در پایان این نوشتار ارائه خواهد شد.

البته در این میان باید مراقب بود که از هرگونه باورهای خرافی و غیرعلمی اثبات شده دوری جوییم. پیش‌تر در شاخه روانشناسی و بخش دیباچه به معرفی کتاب سال‌نامه‌ی شادکامی پرداخته بودیم و در ادامه به بازگویی کتاب در پست‌های گوناگون می‌پردازیم. پس تا پایان با ما همراه باشید و از تجربه‌های خود در بخش نظرها بگویید.

کپی رایت: هرگونه برداشت از داده‌های این تارنگار تنها با ذکر نام وبسایت، مترجم و نشانی اینترنتی سایت ایبوم مجاز است.

فواید شکرگزاری در زندگی

هفته ۱: قدردانی: رابرت اِمونس و مایکل مک کالوگ در تحقیقاتی که در زمینه قدردانی به عمل آورده‌اند از شرکت کنندگان خواستند تا روزانه حداقل پنج مورد از موارد کوچک و بزرگی که به خاطر آن شکرگزارند را یادداشت نمایند. پاسخ‌دهندگان موارد متفاوتی از قبیل پدر و مادر، برنامه تلویریونی پربیننده و عبادت را در فهرست خود یاد کردند. نهایتاً نتایج نشان داد اختصاص چند دقیقه در هر روز برای بیان قدردانی و شکرگزاری در زندگی نتایجی باورنکردنی به همراه دارد.

کسانی که از داشته‌ها سپاسگزارند شادتر هستند

در مقایسه با گروه کنترل در آن تحقیق، گروهِ قدردان نه تنها برای زندگی بیشتر ارزش قایل می‌شدند بلکه از سطوح بالاتر شادکامی ‌و احساسات مثبت برخوردار بودند: آن‌ها احساس می‌کردند شادتر، مصمم‌تر، با انرژی‌تر و خوش‌بین‌تر هستند. همچنین آن‌ها بخشنده‌تر بودند و برای حمایت از دیگران مشتاق‌تر به نظر می‌رسیدند. نهایتاً آن‌هایی که مراتب قدردانی و سپاس‌گزاری خود را به جا می‌آوردند شب‌ها آرام‌تر می‌خوابیدند، تحرک‌ بیشتری داشتند و کمتر بیمار می‌شدند.

هنگامی‌که حق‌شناسی و شکرگزاری در ما نهادینه گردد کمتر به دنبال اتفاق یا رویدادی خاص برای شادی و خوشحالی هستیم. نسبت به وقایع خوبی‌که در طول روز در زندگی‌مان روی می‌دهد آگاه‌تر می‌گردیم و به این ترتیب می‌توانیم آن‌ها را در فهرست روزانه خود جای دهیم. فهرست قدردانی می‌تواند شامل این موارد باشد: اسمِ شخصی که برایتان اهمیت دارد، کار ارزشمندی که شما یا شخص دیگری انجام داده‌اید و صدها مورد دیگر که در زندگی روزمره شما رخ می‌دهند.

لیست شکرگزاری چیست؟

چه چیز‌هایی هستند که شما قدردان و شکرگزار آن‌ها هستید؟ حق‌شناسِ چه موضوعاتی در زندگی خود می‌باشید؟ یک فهرست روزانه از این موارد به صورت نوشتاری روی برگه کاغذ بنویسید.

تمرین: قدردانی روزانه

در این هفته هر روز، حداقل پنج مورد از مواردی که نسبت به آن‌ها قدردانید را بنویسد. نکته مهم در انجام این تمرین این است که در کمال آگاهی و تفکر، این موضوعات را یادداشت کنید و از تکراری شدن و نگارش سرسری موارد به شدت بپرهیزید. یکی از راه‌های تفکر درباره این موضوعات تصویر سازی ذهنی و تجربه مجدد آن چیزی است که می‌نویسید. به عنوان مثال اگر نوشتید “والدین” آن‌ها را در ذهن خود مجسم کنید؛ و چنان‌چه می‌نویسید “محیط کار صمیمی‌ و دوستانه” سعی کنید احساس خوبی‌ که در محل کار دارید را دوباره تجربه کنید. بعد از این هفته که هر روز این تمرین را انجام می‌دهید، در هفته‌های آتی حداقل یک بار این تمرین را تکرار کنید. انجام این تمرین بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

جمله‌هایی درباره‌ی شکرگزار بودن

  1. مذاق جانش ز تلخی غم شود ایمن / کسی که شِکّر شُکر تو در دهان گیرد «حافظ»
  2. هیچ چیز قابل احترام‌تر از قلبی ‌قدردان نیست. «لوسیس آنتوس سنکا»
  3. گر توانی کامْ، از دارایی‌ات اکنون بَری / جستجو کُن بیش از آن‌را، ورنه رنج‌اش می‌بری
    هم‌زمان از بیش‌خواهی گو و آن‌چیزی که هست / تا نگردد این از آن و آن از این، بی‌اَرج و پَست «آریاووش»
  4. شکرگزاری چیزی شگفت‌انگیز است. باعث می‌شود هر آنچه برای دیگران عالی است، نصیب ما هم بشود. «ولتر»
  5. آدم عاقل بابت آنچه ندارد عزا نمی‌گیرد، بلکه بابت داشته‌هایش شادمان است. «اپیکتتوس»
  6. شکر نعمت نعمتت افزون کند / کفر، نعمت از کفت بیرون کند «مولوی»
  7. قدرشناسی کلیدی است که با آن در گنج‌های پنهان نعمت باز می‌شود. «ماریان ویلیامسون»
  8. بزرگ‌ترین تفاوت بین انسان‌‌ها توانایی آن‌ها در قدردانی کردن است. «آر. اچ. بلیث»
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن