آموزشگاهآموزش‌هاباغبانی

فهرست درختان مقاوم به خشکی و کم آبی

باتوجه به خشکسالی و بحران آب چه درختی در باغ و حیاط بکاریم؟

حتما آگاه هستید که کشور ما ایران، یکی از خشک‌ترین مناطق جهان بوده و بخش بزرگی از آن ( شاید ۹۰% ) از آن را مناطق خشک و کم آب تشکیل می‌دهد و کاشت درختان مقاوم به خشکی در چنین شرایطی یک امر ضروری است. پس چه در باغ، حیاط و فضای سبز شهری باید گیاهانی را پرورش دهیم که نیاز به آب زیادی نداشته باشند و به‌خوبی بتوانند دوره‌های خشکی و کمبود بارندگی را تحمل کنند. این درختان دارای سامانه‌ی ریشه‌ی گسترده و عمیق و میزان تبخیر آب کم‌تری هستند.

در فهرست زیر به نام برخی از این درختان با نیاز آبی زیاد و نیاز آبی کم اشاره شده است. شاید بتوان درختان غیرمجاز با نیاز آبی بالا را در حد ۱ عدد کاشت اما کاشت بیش‌تر از این تعداد باتوجه به تغییر الگوی کاشت و شرایط آبی کشور مجاز نیست. حتی ممکن است نیاز باشد درختان چندساله و با نیاز آبی بالا را حذف و دوباره به صورت اصولی اقدام به کاشت درخت دیم کرد.

درخت انگور دیم
درخت انگور دیم

فهرست درختان مقاوم به خشکی و کم آبی

  • فهرست درختان مجاز : انجیر دیم، انگور دیم، بادام دیم، زیتون دیم، پسته، پسته کوهی، انار، انواع سرو، انواع کاج، بلوط بومی ایران، درخت عرعر، اقاقیا، بادام کوهی، زرشک، گل محمدی، اکالیپتوس ( البته هر کدام از این گیاهان دارای نقاط ضعف و قوت هستند، مثلا درخت بایدام دارای آفات زیادی است ، یا درخت انجیر را در مناطق سرد نمی‌توان کاشت و… )
  • فهرست درختان غیرمجاز : آلو، آلبالو، گیلاس، سیب، به، گلابی، گردو، گوجه سبز، هلو، شلیل، زردآلو، صنوبر، سپیدار، بید مجنون، ( کاشت چمن به صورت کلی مردود است )

در باغ و حیاط و فضای سبز چه درختی بکاریم؟

در پاسخ به این‌که چه درختی بکاریم باید گفت: از میان این درخت‌ها مواردی را انتخاب و سپس حتما با جهاد کشاورزی و کارشناسان مطمئن درباره‌ی شرایط منطقه مشورت کنید، تا از این بین به شما چند گزینه پیشنهاد دهند. توجه اکید داشته باشید که یکی از راه‌کارهای سودمند این است که بررسی کنید و ببیند در منطقه موردنظر از قدیم چه درختانی دیمی کاشته می‌شده است؟ این خود می‌تواند یک نشانه برای گزینش درخت مناسب باشد.

زمانی که شما درختان مقاوم به خشکی را در باغ، حیاط یا فضای سبز بکارید در واقع منابع آبی بیش‌تری را در اختیار درخت قرار می‌دهید و درخت در زمان خشکسالی با تنش شدید روبرو نخواهد شد. در نتیجه با این کار درخت تقویت شده و کمتر به آفاتی مانند کرم چوبخوار یا زنبور مغزخوار و دیگر موارد دچار خواهد شد.

درخت انجیر دیم و مقاوم به خشکی و کم آبی
درخت انجیر دیم و مقاوم به خشکی و کم آبی

چگونه درخت بکاریم و آن را دیم پرورش دهیم؟

پس از اینکه درباره‌ی درخت و احداث باغ تصمصم گرفته شد، اقدام به بسترسازی و حفر گوده‌های با عمق و پهنای دست‌کم ۱٫۵ متر نموده و خاک درون گوده را با بقایای گیاهی ( خار و خاشاک و برگ و .. )، کود حیوانی کاملا پوسیده، کاه و کلش و دیگر نگه‌دارندگان ( جاذب‌ها ) رطوبت و البته خاک سطح درهم آمیخته و پر کنید.

آبیاری درختان در ۳ سال اول

در سال اول ریشه نهال گسترده نیست، پس میزان کمی آب به صورت هفتگی به صورت غرقابی به نهال بدهید ( از برخورد آب با تنه‌ی درخت خودداری کنید). سال دوم دوره‌ی آبدهی را به هر ۲۰ روز یک‌بار افزایش دهید. در سال سوم آبدهی هر ۴۵ روز یک‌بار انجام شود و در سال چهارم، بسته به این‌که درختی کاشتید و بارندگی زمستان و بهار در آن سال، ۱ تا ۴ بار آبدهی به صورت قطره‌ای با فشار بسیار کم انجام شود. با این روش درخت را به گسترش ریشه و مقاومت به خشکی و کم‌آبی عادت داده‌اید و به اصطلاح درختی دیم بار آورده‌اید.

شایعات دروغ درباره تغییر اقلیم و پایان خشکسالی

در پایان نکته بسیار مهم که باید به آن اشاره کنیم این است که بدبختانه در برخی از سال‌ها با آغاز بارش و روان شدن سیل، شایعات غیرعلمی و دروغ در شبکه‌های احتماعی مانند اینستاگرام یا تلگرام و واتساپ پخش می‌شود مانند شایعه پایان خشکسالی در ایران یا پیدا شدن دریای آب شیرین در زیر کویر لوت و..

درخت عرعر مقاوم به خشکی
درخت عرعر مقاوم به خشکی

فراموش نکنیم بارندگی زیاد و سیل در فصل نامناسب نه تنها نشان ترسالی نیست بلکه نشان از تغییر شدید اقلیم و خشکسالی‌های سنگین‌تر در آینده است. همچنین به یاد داشته باشیم با ده سال سیل نیز منابع آب زیرزمینی که از طریق چاه‌های مجاز و غیرمجاز خالی شده اند پُر نخواهند شد. بهتر است که درختان و محصولات کشاورزی دیم جایگزین و چاه‌های آب مسدود شده و به صورت کلی باتوجه به وضعیت طبعی کشور ایران ،اقتصاد کشاورزی به سمت اقتصاد گردشگری هدایت شود.

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫5 نظرها

  1. بعنوان کسی که ۳۰ ساله کشاورزم بیشتر راهنماییهای یاد شده شما را رد میکنم ما چیزی به نام درخت دیم مخصوصا با این حجم وحشتناک بارندگی نداریم درختی که با این آب وهوا ماهی سه بار کمتر آب بخورد محکوم به فناست لطفا مردم را به بیراهه نرانید وزارت جهاد کشاورزی محققینش فقط توی اتاقهای خودشون چای مینوشند و تحقیقات براشون جکه قرنه .

    1. شما در چه منطقه ای حضور دارید؟ البته گذشته از اینکه صحبت شما احتمالا درست نیست و هم اکنون و از گذشته های دور در مناطق زیادی از ایران دیم کاری رواج داشته و همچنان رواج دارد. البته کاشت درخت دیم و پرورش دیم درخت دارای اصول است که این اصول در زمان کاشت و در زمان پرورش دادن درخت باید رعایت شود. از همه اینها گذشته و با فرض اینکه شما درست می گویید: حال که آب وجود ندارد باید چگونه عمل کرد؟ وقتی آب وجود ندارد برای تامین ماهیانه ۳ بار آبدهی به درخت باید چگونه عمل کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن