پزشکی و تندرستیروانشناسی

تاثیر ورزش بر سلامت جسم و افسردگی / هفته ۳

آثار مثبت ورزش و تجرک بر روی سلامت جسم و روان

پژوهش‌های نوین نشان از تاثیر ورزش بر سلامت روان و جسم دارند. روز به روز مطالعات بیشتری در زمینه پزشکی روان‌تنی از منافع تمرینات ورزشی برای سلامت روانی حکایت می‌کنند. مایکل بابیاک و همکارانش در پژوهش‌یاشان نشان داده‌اند در بیماران مبتلا به افسردگی شدید، سه بار فعالیت ورزشی در درازای هفته به مدت سی دقیقه به اندازه مصرف داروهای ضدافسردگی اثربخش است!

این متن برداشت شده از بخش هفته دوم از کتاب سالنامه شادکامی ترجمه حجت محسنی است، بخش دوم را در این لینک می‌توانید مطالعه کنید: هفته ۲: تغییر روش زندگی و عادت‌های کهنه، سخت اما شدنی است

آیا ورزش همانند مصرف داروی ضدافسردگی عمل می‌کند؟

نه دقیقاً. در واقع باید وارونه‌ی این جمله را مطرح کنیم. ورزش نکردن همانند مصرف دارویی است که باعث افسردگی می‌گردد. ما به ورزش کردن نیاز داریم و وقتی این نیاز برآورده نشود بهای سنگینی خواهیم پرداخت. انسان‌ها برای این ساخته نشده‌اند که منفعل باشند و در طول روز مقابل رایانه بنشینند یا همه زمان خود را در جلسه‌ها و نشست‌های کاری گوناگون صرف کنند. ما در طی فَرگشت ( تکامل ) ساخته شده‌ایم تا برای ناهارمان به دنبال بز کوهی بدویم یا از دست شیر گرسنه فرار کنیم. با ورزش نکردن یکی از نیازهای جسمانی خود را عقیم می‌گذاریم. وقتی به نیازهای‌تان ـ از ویتامین و پروتئین گرفته تا ورزش ـ بی‌توجهی کنید باید چشم‌به‌راه عواقب این سهل‌انگاری باشید.

تاثیرات ورزش بر افسردگی
تاثیرات ورزش بر افسردگی

اثرات مثبت ورزش در زندگی

بد نیست به اثرات جانبی‌ مثبتی مانند، افزایش اعتماد به نفس، بهبود کارکرد ذهنی، طول عمر بیشتر، خواب و رابطه جنسی بهتر و سیستم ایمنی قوی‌تر نیز اشاره کنیم. با توجه به این همه سودی که از طریق تاثیر ورزش بر سلامت به دست می‌آید، هر گاه که درگیر افسردگی شدیم یا صرفاً خواستیم انسان شادتری باشیم، باید به دفعات بیشتری از این “داروی معجزه‌آسا” طبیعی استفاده کنیم.

موارد دیگر یعنی شادابی پوست ، دوری جستن از مواد مخدر، جلوگیری از پوکی استخوان و .. را نیز باید در نظر گرفت. در عین حال، باید توجه کرد که ورزش نوش‌دارو نیست و در شرایط ویژه برخی از داروها می‌توانند نقشی مهم ایفا کنند.

پس از ورزش چه حسی دارید؟

از چه نوع ورزشی بیشتر از همه لذت می‌برید؟ لطفا به این پرسش در بخش نظرات این پست پاسخ دهید و آن را با دیگر خوانندگان همرسانی ( اشتراک‌گذاری ) کنید.

تمرین: تحرک نداشتن ممنوع، جنش و جوش داشته باشید

از همین امروز خود را به آیین ورزش متعهد نمایید. می‌توانید در این ماه با پیاده‌‌روی‌های ده دقیقه‌ای، سه روز در هفته کار را آغاز کنید. به اندازه‌ای زمان تمرین را افزایش بدهید که در پایان، به چهار جلسه چهل و پنج دقیقه‌ای در هر هفته برسد. در بخش زیر، تعهدات شش ماه آینده را بنویسید. می‌توانید از یک دوست یا یکی از اعضای خانواده بخواهید تا این آیین تازه را با هم آغاز کنید. داشتن یک همراه به طور قابل توجهی احتمال ادامه دادن برنامه را بالا می‌برد. با این روش تاثیر ورزش بر سلامت The effect of exercise on health را مشاهده خواهید کرد.

جملات بزرگان درباره مفید بودن ورزش

  1. ز نیرو بود مرد را راستی / ز سستی كژی زاید و كاستی «فردوسی»
  2. ورزش پشتیبان روحیه است و ذهن را سرزنده نگاه می‌دارد. «سیسرو»
  3. تنها راهی که یک فرد ثروتمند می‌تواند سالم بماند تحرک و میانه‌روی ـ زندگی همانند یک انسان فقیر ـ است. «ویلیام تمپل»
  4. اگر دستگاه تلویزیون و یخچال این همه از هم دور نبودند، خیلی از ما همان یک ذره تحرک را هم نداشتیم. «جویی آدامز»
  5. تناسب اندام هیچ‌گاه با خیال‌پردازی یا پول خرج کردن به دست نمی‌آید. «جوزف پیلاتس»
  6. تنها دلیل موجه برای ورزش نکردن فلج بودن است. «مویرا نوردهالت»
  7. آن‌هایی که وقتی برای ورزش ندارند بعدها وقت زیادی صرف بیماری خواهند کرد. «ارل دربی»
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن