آموزشگاهپزشکی و تندرستی

تاثیرات مصرف الکل بر سلامتی به استناد سازمان بهداشت جهانی WHO

عوارض مشروبات الکلی و آمار جهانی مرگ و میر آن

در این پست به موضوع الکل و مصرف الکل و عوارض جسمی و روحی مصرف الکل به استناد ترجمه مقاله سازمان بهداشت جهانی WHO در این زمینه خواهیم پرداخت. نوشیدنی‌های الکلی با وجود فراگیر بودن به صورت کلی طبق پژوهش‌های سازمان بهداشت جهانی ایجاد کننده بیماری‌های بزرگ، جسمی و روانی، بار اجتماعی گسترده و ایجاد مشکلات اقتصادی برای جوامع است و باعث ایجاد بیش از ۲۰۰ بیماری می‌شود و درست مانند دیگر مواد مخدر از جمله ماریجوانا نیاز برای مصرف کنندگان ایجاد وابستگی می‌کند.

Copyright © این مقاله برگردانی است برداشت شده از وبسایت رسمی سازمان بهداشت جهانی که توسط بخش ترجمه تارنمای ایبوم به زبان پارسی برگردانده شده است. در ادامه با ما همراه باشید. همچنین مطالعه کنید: همه چیز درباره ماریجوانا به استناد سازمان بهداشت جهانی

کپی رایت: این مقاله توسط بخش علمی تارنمای ایبوم ترجمه شده است و هر گونه برداشت و بازگویی از این نوشتار تنها با ذکر نام سایت و نشانی وبسایت مجاز است.

تاریخچه الکل چیست و مصرف خوراکی آن چه مضراتی دارد

الکل یک ماده روانگردان است که دارای ویژگی‌های است که برای مصرف کننده ایجاد وابستگی و اعتیاد می‌نماید. این ماده سده‌های طولانی است که در شمار فراوانی از فرهنگ‌ها به‌کار برده می‌شود. مصرف الکل به صورت زیان‌رسان باعث ایجاد یک بیماری بزرگ، بار اجتماعی و اقتصادی سنگین در جوامع می‌شود. عوامل محیطی مانند در دسترس بودن مشروبات الکلی، توسعه اقتصادی، فرهنگ و اثربخشی سیاست‌های در این زمینه از عوامل با اهمیت در توضیح تفاوت‌ها و روندهای تاریخی مصرف الکل و آسیب‌های مرتبط با آن هستند.

عوارض مصرف الکل

آسیب‌هایی که نوشیدن مشروبات الکلی به انسان وارد می‌کند وابسته است به میزان مصرف، شیوه و الگوی نوشیدن، کیفیت الکل. در نوع آسیب زننده این گونه از مصرف، عامل موثر ایجاد بیش از ۲۰۰ بیماری آسیب زننده به افراد است که از همه مهم‌تر باید به اعتیاد به الکل ( وابستگی )، سیروز کبدی ( کبد الکلی )، انواع سرطان‌ها و آسیب‌های دیگر اشاره کرد. همچنین آخرین ارتباط های در این زمینه بروز بیماری های عفونی مانند سل ، ایدز HIV است.

مبارزه با نوشیدن الکل

لازم به یادآوری است که یک جنبش گسترده از سیاست‌های مرتبط با بهداشت دولت‌ها و مداخلات تاثیرگذار جهانی، منطقه‌ای و ملی برای کاهش یافتن مصرف مضر الکل در چند دهه‌ی واپسین حال انجام است که روندی امیداوار کننده به‌شمار می‌آید.

عوارض مصرف الکل سازمان بهداشت جهانی WHO
عوارض مصرف الکل سازمان بهداشت جهانی WHO

آمار میزان مصرف الکل در جهان

میزان مصرف جهانی consumed worldwide در سال ۲۰۱۰ برای هر شخص در سن ۱۵ به بالا ۶٫۲ لیتر الکل خالص بوده است که این میزان معادل ۱۳٫۵ گرم الکل خالص بوده است در روز است. یک چهارم این مصرف یعن ۲۴٫۸% بدون کنترل یعنی الکل خانگی بوده که به صورت غیرقانونی ساخته و تولید شده یا از طریقی فروخته شده است که دولت‌ها بر آن کنترل نداشته اند. ۵۰٫۱% از الکل ثبت شده مصرف شده در جهان به صورت مشروبات الکلی خوراکی مصرف شده است. Of total recorded alcohol consumed worldwide, 50.1% was consumed in the form of spirits

تاثیر سن، جنسیت و ثروت در مصرف مشروبات الکلی

۶۱٫۷% از مصرف مشروبات الکلی مربوط است به مصرف کنندگان ۱۵ سال به بالا در ۱۲ ماه اخیر و در همگی مناطی که زیرنظر سازمان بهداشت جهانی WHO هستند زنان بیش‌تر از مردان نسبت به نوشیدن الکل خودداری می‌کنند و میزان مصرف در میان زنان کم‌تر از مردان است. نکته مهم اینکه به صورت کلی هرمیزان که ثروت و رفاه در یک کشور بیشتر باشد طبق آماز میزان مطصرف الکل نیز در آن کشور بیشتر می شود. کشورهای با درآمد بالا، بیشترین میزان مصرف سرانه الکل (APC) و بیشتر شیوع مصرف نوشیدنی های الکلی سنگین prevalence of heavy episodic را به خود اختصاص داده اند.

عوارض نوشیدن الکل و تاثیر بر سلامتی افراد

مرگ و میر: در سال ۲۰۱۲ نزدیک به ۳٫۳ میلیون مرگ مستقیم و یا ۵٫۹% از کل میزان مرگ و میر در جهان مربوط به نوشدن الکل بوده است. در نسبت مرگ و میر جهانی ناشی از مصرف الکل تفاوت های جنسی قابل توجهی وجود دارد، برای نمونه در سال ۲۰۱۲ میلادی ۷٫۶% از مرگ میر مربوط به مردان و ۴% مربوط به زنان بوده است.

معلولیت: در آمار دیگر در سال۲۰۱۲ نزدیک به ۱۳۹ میلیون DALY مستقیم و خالص ( سال های معلولیت و از کارافتادگی در زندگی ) disability-adjusted life years) یا ۵٫۱% از جراحات و بیماری های جهانی ارتباط مستقیم با مصرف الکل داشته است.

منطقه جغرافیایی: منطقه جغرافیایی نیز در میزان عوارض الکل تاثیرگذار است. برای نمونه مرگ و میرهای ناشی از الکل و معلولیت و از کارافتادگی و مشکلات ناشی از آن بیشتر مربوط به بخش اروپایی WHO European Region بوده است.

سیاست ها و مداخلات در زمینه جلوگیری از نوشیدن الکل

سیاست‌های در زمینه الکل Alcohol policies با هدف کاهش استفاده مضر از الکل و درنظر داشت فشارهای ناشی از آن بر سلامتی در جامعه تدوین شده‌اند. این دسته از سیاست‌ها را می‌توان به صورت جهانی یا منطقه‌ای، ملی و فراملی تدوین کرد. از میان اعضا سازمان بهداشت جهانی WHO در مجمع جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۰ نزدیک به ۱۹۲ عضو درباره یک کُنش ( اقدام ) جهانی برای کاهش میزان مصرف الکل به احماع نظر رسیدند. شمار فراوانی از کشورهای عضو سازمان بهداشت جهانی به افزایش میزان کنترل به کاهش مصرف زیان‌‎مند الکل تعهد نشان داده‌اند.

همچنین شمار قاب توجهی از کشورها گزارش‌هایی مبنی بر سیاست‌های ملی در زمینه محدودسازی غلظت ( درصد الکل ) مجاز در سال ۲۰۱۲ منتشر کرده اند.

تفاوت الکل متانول و اتانول و تاریخچه آن

این متن شامل ترجمه نیست: نکته قابل توجه در مصرف الکل در ایران این است که متاسفانه به دلیل عرضه مشوربات دست‌ساز خانگی سالیانه تعداد فراوانی از هم‌میهنان در ایران در اثر مصرف الکل متانول صنعتی یا جان خود را از دست داده یا بینایی خود را از دست می‌دهند. الکل متانول در صورتی که به مصرف خوراکی برسد کاملا باعث مسمومیت شده و می‌تواند کوری یا مرگ مصرف کننده را در پی داشته باشد. باید دانست که از این گونه به‌عنوان ضدیخ، حلال و سوخت بهره برده می‌شود.

متانول تاثیر بسیار بدی روی بینایی انسان داشته و از راه پوست نیز جذب بدن می‌شود و در هنگام بهره‌گیری از متانول حتما باید از دستکش و ماسک بهره برده شود و از آشامیدن آن جدا خودداری شود. پزشکان در پی مسمومیت ناشی از متانول سریعا به صورت وریدی تزریق کرده و دیالیز را آغاز کنند. در چنین مواردی حتما نیاز است که بیمار را به پزشکان متخصص برسانید.
اما الکل اتانول با فرمول C۲H۵OH گونه‌ی خوراکی است که در مقاله سازمان بهداشت جهانی از آن یاد شده است. البته از اتانول به جز استفاده خوراکی در صنایع گوناگون از جمله ساخت عطر و ادکلن و وانیل و یا در مواردی به عنوان سوخت خودرو نیز استفاده می شود.
تاریخچه الکل و ساخت آن از دوران باستان برای انسان شناخته شده بوده است. به نظر می رسد جداسازی الکل برای نخستین بار که به صورت خالص انجام شده است توسط محمدبن زکرایای رازی دانشمند ایرانی انجام شده باشد.

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫4 نظرها

  1. ممنون از مطلب علمی شما. همچنین باید گفت گویا از عوارض الکل پیری زودرس در میان کسانی هست که مشروب می خورند و همچنین افزایش خشونت

  2. اینکه تارنمای علمی ایبام کار ترجمه و ارائه مقالات کاملا علمی از سازمان جهانی بهداشت رو انجام می ده عالی هست و جای سپاسگزاری داره. درباره الکل هم باورهای عجیبی مثل جریان پوست و جوانی وجود داره که فکر نکنم درست باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن