آموزشگاهآموزش‌هاخدمات بانکی

رمز یکبار مصرف بانکی و آموزش نحوه فعال کردن آن

آموزشگاه سایت ایبوم: این روزها حتما نام گذرواژه پویا یا همان رمز یکبار مصرف بانکی به گوش شما نیز خورده است یا در هنگام واریز مبلغ به صورت اینترنتی پیامی در درگاه بانکی خود دریافت کرده‌ای که نیاز است رمز یکبار مصرف بانکی خود را فعال کنید. در این پست آموزشی این موضوع خواهیم پرداخت که رمز یکبار مصرف چیست و چگونه می‌توان رمز دوم یکبار مصرف را دریافت کرد؟ این کار را چگونه می‌توان از طریق بانک و نرم افزار گوشی موبایل رایگان انجام داد. لینک نرم افزار بانک‌ها کجاست؟ برای دریافت این پاسخ‌ها در دنباله این پست با ما همراه باشید.

( در پایان این مقاله لینک راهنما و اپلیکیشن مخصوص بانک‌ها به تفکیک وجود دارد )

رمز دوم یکبار مصرف کارت بانک
رمز دوم یکبار مصرف کارت بانک

دلیل الزامی شدن رمز دوم یکبار مصرف چیست؟

ممکن است شما هم در این ماه‌ها یا سال‌های پایانی شنیده باشید که یک شخص کلاهبردار با بهره‌گیری از مشخصات کارت بانکی شخص دیگری از آشنایان و دوستان یا اطرافیان توانسته است پول فراوانی از حساب بانکی او به حساب دیگری ریخته باشد یا این‌که برداشت از خودپراز انجام داده باشد و شخص مورد نظر مدت‌ها هست که از طریق پلیس فتا ، یا دادگاه یا از طریق وکیل کلاهبرداری پی‌گیر ماجرا هست و در نهایت هم کاری از دست او ساخته نیست.

این موضوع این روزها به شدت افزایش یافته و در واقع دلیل اصلی آن ساختار کارت‌های بانکی است که رمز یکبار مصرف در خودپرداز‌ها و دستگاه‌های پاوز کارت‌خوان در نظر گرفته نشده بود و کلاهبرداران توانسته بودند از این راه صدها میلیون تومان پول سرقت کنند. سرانجام بانک مرکزی ایران به این نتیجه رسید که باید این سامانه که دچار مشکل است دگرگون شود و رمز پویا یکبار مصرف دوم کارت عابر بانک برای همگی بانک‌های ایران اجباری شود و به همین دلیل است که تمامی بانک‌ها و مشتری‌های آن‌ها ملزم به بهره‌گیری از این سامانه و فعال سازی آن هستند.

تفاوت رمز دوم پویا و گذرواژه ایستا کارت بانکی

گذرواژه پویا به معنای پسورد تغییرپذیر و گذرواژه ایستا به معنای پسورد ثابت است. برای اینکه تفاوت این دو گذرواژه را دریابیم بد نیست توضیح کوتاهی بدهیم. شما وقتی از بانک مورد نظر خود عابرکارت دریافت می‌کنید باید به خودپرداز همان بانک رفته و رمز دوم برای آن کارت و حساب بگذارید که یک دستکم گذرواژه ۵ تایی است.

از این گذرواژه برای خریدهای اینترنتی از فروشگاه اینترنتی یا خرید شارژ آنلاین و پرداخت قبض تلفن، گاز، آب، برق و .. استفاده می‌کنید. اما اگر این گذرواژه به هر دلیلی لو می‌رفت یا شخص کلاهبردار می‌توانست به آن دست پیدا کند به سادگی این توانایی را داشت که با اطلاعات کارت بانکی شما از جمله شماره کارت بانکی، کد CVV و تاریخ انقضا از آن پول برداشت کند. گذرواژه ایستا هم همان شماره گذرواژه‌ای است که در هنگام پرداخت با خودپرداز و دستگاه کارتخوان وارد می‌کنید.

رمز دوم یکبار مصرف بانکی چیست؟

همان‌گونه که در بالا اشاره کردیم داشتن گذرواژه ایستا کارت بانکی و رمز دوم که از خودپرداز می‌گرفتید دچار ضعف‌هایی بود که برای رفع این ضعف‌ها بانک مرکزی به این نتیجه رسید که رمز یکبار مصرف را اجباری کند. این گذرواژه دوم ایستا نیست ( پویا است ) و هر بار تغییر می‌کند و در نتیجه کلاهبردار احتمالی اگر حتی به تمامی مشخصات کارت بانکی شما نیز دسترسی داشته باشد نمی‌تواند اقدام به دزدی کند و کاربر با اطمینان بیشتر و بدون استرس می‌تواند به سادگی اقدام به خرید اینترنتی کند.

رمز دوم توکن یکبار رمز (OTP) چگونه کار می کند؟

شیوه‌ی کار این گذرواژه نیز به این صورت است که اگر مثلا بخواهید از کارتی بانکی به کارت دیگری پول انتقال دهید یا به اصطلاح کارت به کارت کنید یا خرید اینترنتی انجام دهید و یا قبض پرداخت کرده و شارژ بخرید نیاز است که در مراحل خرید رمز یکبار مصرف را نیز وارد کنید.

یعنی هر بار که قصد چنین کاری دارید یا از طریق پیامک ( SMS ) یا از طریق نرم افزار ( اپلیکیشن ) بانک مورد نظر خود برای شما یک گذرواژه گذرا ( رمز موقت ) ارسال می‌شود که می‌توانید از آن بهره ببرید. البته باید به یاد داشت که این گذرواژه ارسال شده تایمر دارد و ۶۰ ثانیه یا معادل یک دقیقه قابل بهره‌گیری است و اگر در مدت ۶۰ ثانیه استفاده نشود به صورت خودکار از بین می‌رود. پس در نتیجه هیچ کلاهبرداری نمی‌تواند با داشتن مشخصات کارت شما از این به بعد حساب بانکی شما را خالی کند.

رمز دوم بانکی چه مشخصاتی دارد؟

این گذرواژه دوم یکبار مصرف که جایگزین رمز دوم ایستا ( ثابت ) است دست‌کم دارای ۷ نویسه ( کاراکتر ) و عدد است و تنها برای یک تراکنش به‌کار گرفته می‌شود و همان‌طور که گفتیم اگر در مدت ۶۰ ثانیه استفاده نشود دیگر قابل بهره‌گیری نبوده و نیاز است که یک گذرواژه دوم یکبار مصرف دیگر از سامانه پیامکی یا اپلیکیشن بانک دریافت کنید.

رمز یکبار مصرف
رمز یکبار مصرف

آیا هر بار نیاز به مراجعه به خودپرداز است؟

توجه داشته باشید که برخی به اشتباه گمان می‌کنند این کار زمانبر و مشکل ساز است و برای هر بار دریافت رمز دوم یکبار مصرف نیاز به مراجعه به خودپرداز بانک است. خیر چنین کاری نیاز نیست تنها بسنده ( کافی ) است که برای یکبار این گذرواژه را به‌کار بیاندازید و سپس از طریق پیامکی که به گوشی موبایل شما ارسال می شود یا از راه نرم افزار ( اپلیکیشن ) نصب شده روی گوشی خود گذرواژه گذرا ( رمز موقت دوم ) را دریافت خواهید کرد.

چگونه رمز دوم یکبار مصرف را فعال کنیم؟

با اینکه علامت هشدار را شاید دیده باشید یا در خبرها خوانده باشید که باید این سامانه را به‌کار بیاندازید اما زیاد عجله ای نیست که برای خریدهای اینترنتی خود یا کارت به کارت کردن همین فردا مثلا به بانک بروید رمز دوم بگیرید. اما در کل در اولین فرصت حتما این کار را انجام دهید.

مراجعه به بانک

یکی از راه‌های فعال سازی رمز دوم پویا این است که به شعبه بانکی خود مراحعه کنید و درخواست فعال‌سازی آن را بدهید.

استفاده از اپلیکیشن

راه بهتر و ساده‌تر فعال‌سازی رمز یکبار مصرف دوم یکبار رمز همراه (Mobile OTP) از طریق اپلیکیشن بانک مورد نظر است. بیش‌تر بانک‌ها از جمله بانک ملی، بانک سپه، بانک ملت، بانک صادرات و بانک کشاورزی و رفاه این اپلیکیشن ها را طراحی و در سایت‌های خود ارائه کرده‌اند که می‌توانید راهنمای نصب و راه‌اندازی آن را بخوانید و نرم افزار را روی گوشی موبایل خود نصب کنید. ( در پایان همین مطلب لینک این نرم افزارها درج شده است )

استفاده از کدهای USSD

یکی دیگر از راه‌هایی که ممکن است بانک‌ها درنظر گرفته باشید استفاده از کدهای USSD برای فعال سازی این سامانه یکبار رمز پیامکی(SMS OTP) است که در بانک‌های گوناگون ممکن است کد متفاوت باشد و نیاز هست که از شعبه بانکی این مورد را بپرسید یا به سایت بانک مراجعه کنید.

مراقب کلاهبرداری در کلاهبرداری و دریافت پول!

یک نکته مهم این است که فریب این آگهی‌های مطرح شده درباره فعال‌سازی رمز یکبار مصرف دوم ( پویا ) موقت را نخورید که از شما درخواست پول می‌کنند! این کار به هیچ‌عنوان نیازی به هیچ هزینه‌ای ندارد و به صورت رایگان باید انجام شود. بانک‌ها و کارمندان بانک نیز به هیچ عنوان نباید از شما پول و کارمزدی در این زمینه دریافت کنند.

کارت های بانکی عضو شبکه شتاب
کارت های بانکی عضو شبکه شتاب

چند پرسش و پاسخ عمومی

پرسش: اگر شخصی دارای گوشی موبایل هوشمند با ورژن مناسب سیستم عامل اندروید یا IOS نباشد و امکان اتصال به اینترنتی را نداشته باشد باید چکار کند؟ شاید ما پول نداشته باشیم ۳ میلیون بدیم گوشی موبایل.
پاسخ: دوست گرامی برای دریافت رمز دوم یکبار مصرف با پیامک طبیعتا نیازی به اینترنت و گوشی موبایل گران‌قیمت نیست.

پرسش: آیا همچنان می شه با کدهای USSD پرداخت قبض و خرید شارژ و .. انجام داد؟
پاسخ: خیر امکانش نیست. به صورت کلی کدهیا USSD روش غیربهینه و پُر از رخنه‌گاه ( باگ ) هستند که نیاز هست روش‌های دیگر پرداخت جایگزین آن‌ها شود.

لینک نرم افزار رمز دوم بانک‌ها

برای دریافت اپلیکیشن رمز دوم یکبار مصرف بانک‌ها می‌توانید با کلیک روی این لینک‌ها به صفحه اینترنتی رسمی بانک‌ها وارد و راهنمای آن ها را مطالعه کنید.

راهنما و نرم افزار رمز دوم یکبار مصرف ۶۰ بانک ملی
راهنما و نرم افزار رمز دوم یکبار مصرف بانک صادرات
راهنما و نرم افزار رمز دوم یکبار مصرف بانک تجارت
راهنما رمز دوم یکبار مصرف بانک ملت
راهنما توکن موبایلی یکبار رمز مصرف بانک کشاورزی
دستگاه نرم افزار رمزساز (OTP Token Software) بانک سپه

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن