آموزش‌هابرق و الکترونیکساختمانلامپ و ال ای دینورپردازی

آموزش اصول نورپردازی فضای داخلی ساختمان اتاق آشپزخانه پذیرایی

در این مطلب آموزشی سایت ایبوم به آموزش اصول نورپردازی ساختمان خواهیم پرداخت. نورپردازی چیست؟ ما با بهره‌گیری از نورپردازی در دکوراسیون خانه یا ساختمان می‌توانیم یک هویت و ریختار تازه به درون ساختمان،خانه یا منزل یا مکان تجاری خود بدهیم. یک ساختمان با روشنایی ویژه می‌تواند جلوه‌ای به شدت متفاوت داشته باشد. در بیش‌تر زمان‌ها نورهای روشنایی که با لامپ‌های معمولی نقطه‌ای در آشپزخانه، اتاق، پذیرایی منزل و بخش‌های گوناگون فروشگاه، مجتمع‌های تجاری، هتل، و… هم از نظر کمبود و هم از نظر زیبایی شناختی مورد پسند نیست و نیاز است که به شیوه‌های گوناگون اقدام به تغییر در رنگ و میزان نورها نماییم. با خواندن این مطلب به صورت حرفه‌ای می‌توانید خودتان اصول نورپردازی را یاد بگیرید و اجرا کنید.

انواع نورپردازی ساختمان در طراحی داخلی

می‌توان گفت شیوه‌های نوردهی محیط داخلی شامل سه گونه است. ما در این بخش به معرفی این سه گونه کلی خواهیم پرداخت و سپس در ادامه به صورت مجزا به مکان‌های گوناگون خانه و شیوه‌ی بهینه‌ی روشنایی آن خواهیم رسید. همچنین انواع لامپ و ال ای دی ها را به صورت کوتاه و چکیده به شما معرفی خواهیم کرد. پس نخست دسته بندی انواع روشنایی‌ها خواهیم پرداخت و اصول نورپردازی ساختمان.

نورپردازی پذیرایی
نورپردازی پذیرایی

اصول نورپردازی ساختمان

  1. نورپردازی محیطی همگانی: این روشنایی در واقع روشن کردن فضای گسترده‌ی محیط را برعهده دارد. یعنی جدا از دیگر روشنایی ها، یک نور سراسری و یک‌دست برای همگی فضا ایجاد می‌کند. معمولا لامپ‌های سقفی حبابدار این نور را تامین می‌کنند.
  2. نورپردازی ویژه کارها: روش این گونه از روشنایی این است که بتواند یک منطقه ویژه را برای کار و فعالتی ویژه روشن کند. برای نمونه بخش‌هایی از پیشخوان آشپزخانه که در آن‌جا ظرف شسته می‌شود یا خوراک آماده می‌شود نیاز به این گونه از روشنایی دارد که معمولا با لامپ مهتابی زیرکابینتی اجرا می شود. و یا میزهای کنار تخت و نشیمن و .. که یک چراغ خواب یا لامپ رومیزی نور آن را تامین می‌کند.
  3. نورپردازی هدایت شده: این شیوه را در واقع هایلایت یا تاکیدی نیز می‌گویند. هدف از این شیوه از نوردهی تاکید جلب توجه بینندگان به یک محیط یا وسیله ویژه است. برای نمونه یک اثر هنری ، لوازم دکوری، مجسمه و تندیس، تابلو یا قفسه کتاب و میز. گاه از این روش برای بیرون از خانه نیز استفاده می شود برای نمونه یک درخت یا ستون یا…
اصول نورپردازی اتاق خواب
اصول نورپردازی اتاق خواب

انواع لامپ‌ها و LED برای نورپردازی ساختمان

  1. لامپ حبابی سقفی: لامپ‌های معمولی حباب دار که معمولا به هُلدر ( هولدر ) پیچ می‌شوند و وظیفه‌ی تامین روشنایی کلی و فراگیر و یک دست محیط را دارند و معمولا از سقفی با لوستر یا سیم برق آویزان هستند.
  2. لامپ‌های هالوژنی: لامپ‌هایی با میزان نور کم‌تر در برابر لامپ‌های حبابی هلدری. این لامپ‌ها نور ملایمی دارند و روشنایی را در محیط پخش می‌کنند و در درون سقف کار گذاشته می‌شوند. انواع ال ای دی و فوق کم دارند و گاه به صورت ال ای دی POWER که نور متمرکز ذره بینی دارند نیز عرضه می شود.
  3. ال ای دی نواری: یکی از بهترین موارد برای نورپردازی داخلی است و پیشنهاد ما استفاده از این مورد در هر نقطه از خانه است. بسیار کم مصرف بوده و به عنوان نور مخفی استفاده زیادی دارند. انواع RGB آن با ریموت کنترل کار کرده و رنگ های گوناگون قابل کنترل دارد. نورمخفی پشت تخت، سقف، اتاق خواب، تلویزیون، زیر وسایل و.. از کاربردهای آن ها است به دلیل انعطاف بالا. ( در صورت نیاز لینک خرید از فروشگاه های معتبر در پایان همین مقاله درج شده است )
  4. مهتابی زیرکابینتی: معمولا در زیر سطوح به کار می روند به ویژه در زیر کابینت آشپزخانه یا میزهایی که نیاز به نور بالا برای کاربری های گوناگون دارند. زیر کمد و هر مورد دیگری که به دیوار متصل باشد.
انواع لامپ و ال ای دی روشنایی
انواع لامپ و ال ای دی روشنایی

نورپردازی فضاهای کوچک بدون لوستر

گاهی پیش می‌آید که فضای یک اتاق، یا خوراک‌خوری یا دفتر کار کوچک باشد. این کوچک بودن آن زمانی اهمیت پیدا می‌کند و مشکل ساز خواهد بود که ارتفاع و بلندای سقف اتاق یا فضای مورد نظر کوتاه باشد. در چنین مواقعی به هیچ عنوان نباید از لوستر یا لامپ آویزان بهره برد چون با اصول نورپردازی در تضاد است. بهتر است در چنین فضاهایی از نورهای نقطه‌ای استفاده کنید یا از لامپ‌هایی که درون سقف قرار می‌گیرند بهره ببرید. برای نمونه لامپ ال ای دی هالوژنی ۵ وات می‌تواند گزینه مناسبی باشد که البته نیاز است به تعداد بیش‌تر استفاده شود. همچنین از نورهای نقطه‌ای روی دکوراسیون و لوازم دکوری محیط استفاده کنید.

لامپ سقفی هم راستا در راه‌روها

امروزه با داشتن ابزارهای گوناگون نورپردازی یعنی انواع ال ای دی و لامپ حبابی و هالوژنی می‌توان تنوع بیش‌تری در طراحی‌ها داشت. برای نمونه در راه‌روهایی که طول بلندی دارند بد نیست که لامپ‌های سقفی کم‌مصرف را به صورت خطی استفاده کنید. می‌توان از لامپ‌های با توان کم‌تر اما پرشمارتر بهره برد تا حسی هنرگونه در یک راه‌رو ایجاد شود. برای نمونه رنگ‌های آفتابی می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند.

نور متمرکز هدایت شده جهت کار و فعالیت روی میز
نور متمرکز هدایت شده جهت کار و فعالیت روی میز

روش نورپردازی دیوارهای داخلی

بد نیست دیوارها پرنور باشند. یعنی در فضاهای بزرگ‌تر و پذیرایی خانه یا یک مغزه و فروشگاه بزرگ، بهتر است که در گرداگرد محیط با استفاده از لامپ‌های هالوژنی کم مصرف LED نور را پراکنده کنیم. قرار بر این است که افراد روی مبل و یا صندلی گرداگرد این فضا بنشنند و نیاز است نورپرازی در این محیط انجام شود. البته در میان می‌توان در میان سقف برای جلوه‌ی بیش‌تر نور مخفی با ال ای دی نواری RGB کار کرد و در شرایط گوناگون رنگ آن را تغییر داد. در حالی که رنگ نور لامپ‌های هالوژنی اطراف بهتر است مهتابی و سفید با نور ملایم باشد.

یک روشنایی بزرگ برای روی میزها

نورپردازی میز غذاخوری و رستوران‌ها، فست فود و پیتزافروشی و فروشگاه‌هایی که یک میز شاخص دارند متفاوت از موارد پیشین است. برای چنین مواردی بهترین گزینه این است که دقیقا روی میز مورد نظر برای تاکید روی این بخش مهم! یک لوستر یا یک لامپ کم مصرف بزرگ با نوردهی که شعاع آن میز را فرابگیرد در نظر گرفته شود. یعنی یک لوستر دقیقا بالای سر میز جای بگیرد با شعاع پخش نور به اندازه‌ی میز مورد نظر. در زیر میز نیز می‌توان از ال ای دی نواری تک رنگ سفید یا قرمز بهره برد.

طراحی نورپردازی آشپزخانه

آشپزخانه‌ها از جمله موارد بسیار مهم هستند. اصول نورپردازی آشپزخانه شاید شامل ترکیبی از چند مورد باشد. برای نمونه استفاده از هالوژن ها، لامپ ها و LED های نواری زیر کابینتی چراغ های سقفی به صورت همزمان. به نظر استفاده از ال ای دی های نواری ضد آب در زیر کابینت های بالایی و حتی در زیر کابیت های پایینی جلوه ای به شدت زیبا به فضای آشپزخانه خواهد داد.

چند نور متمرکز مناسب روی بخش ظرفشویی باید در نظر گرفته شود. می توان برای بخش ظرفشویی از لوسترهای ساده یا حتی لامپ‌های سقفی حبابی کم مصرف بهره برد. این نور در ترکیب با ال ای دی های زیر کابینتی روشنایی خوبی جهت سادگی کار در آشپزخانه را برای ساکنین به ارمغان خواهد آورد.

نورپردازی آشپزخانه ال ای دی زیر کابینتی
نورپردازی آشپزخانه ال ای دی زیر کابینتی

نورپردازی اتاق خواب و کودک

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در طراحی داخلی خانه و دکوراسیون رعایت اصول نورپردازی اتاق‌ها است. برای اتاق خواب و اتاق کودک پیشنهاد ما استفاده حتمی از ال ای دی نواری RGB است. در پشت بخش بالایی تخت این نوار مجعزه گر را بکشید و آن را به برق متصل کنید و سپس در شرایط گوناگون مورد نیاز به سادگی و با ریموت کنترل رنگ‌های متفاوت را بیازمایید. در هنگام خواب شاید نور آبی بهترین گزینه باشد که کارکردی مانند چراغ خواب دارد و خواب را از سر شما نمی پراند. رنگ سرخ و زرد و نارنجی رنگ های گرم هستند و رنگ های دیگر مانند آبی و سبز رنگ های سرد به حساب می آیند. این LED ها با آداپتور ۱۲ ولت کار می‌کنند. و می‌توان آن‌ها را با استفاده از یک تایمر برق دیجیتال در زمان‌های مشخص روشن یا خاموش کرد.

در این میان یک لامپ سقفی حبابی ساده که با یک لوستر ساده استفاده شده می توانید تکمیل کننده باشد. نور هدایت شده با شدت بالا و با کلید جداگانه روی میز توالت و آرایش نباید فراموش شود.

خرید ال ای دی RGB و انواع لامپ‌ها

پرسشی که ممکن هست مطرح باشد چگونگی خرید لامپ‌ها هست. احتمالا همگی لامپ‌های مورد اشاره به سادگی برای شما قابل تهیه باشد اما ال ای دی های نواری و به ویژه ال ای دی نواری RGB نیاز به یک منبع مطمئن جهت خرید دارد. در صورتی که نیاز به یک پک کامل حلقه ۵ متری ال ای دی RGB پر نور با اطمینان بالا در درایور و ریموت کنترل و آداپتور دارید پیشنهاد ما خرید از فروشگاه های تخصصی دارای مجوز رسمی است. برای نمونه با کلیک روی این لینک می‌تواندی به بخش خرید فروشگاه فروهر که مورد تایید ما است مراجعه کنید و هم به صورت آنلاین خرید خود را انجام دهید. برای خرید دیگر انواع لامپ و ال ای دی هم فروشگاه چیستا می‌تواند گزینه مناسب تخصصی باشد.

لینک خرید برای ال ای دی نواری ۵ متری RGB با تنوع رنگی بالا و ریموت کنترل: خرید و معرفی ال ای دی RGB نواری ۵ متری

لینک خرید انواع لامپ‌های هالوژنی، ال ای دی کم مصرف و زیر کابینتی: لامپ ال ای دی – لامپ زیرکابینتی – ال ای دی نواری ۵ متری تک رنگ – ال ای دی نواری ۵ متری رنگی

ال ای دی نواری RGB کنترل دار 16 رنگ 5 متری
ال ای دی نواری RGB کنترل دار ۱۶ رنگ ۵ متری

لامپ های حبابدار و هالوژنی را معمولا درون کارتن‌های اداره پست و با پست ارسال می‌کنند. همان‌گونه که حتی لوازم حساس الکترونیکی مانند مبدل صدای دیجیتال اپتیکال به آنالوگ یا اینورتر مبدل برق ماشین به ۲۲۰ یا دانگل وای فای تلویزیون … ارسال می شود/

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن