آموزشگاهپزشکی و تندرستیزنان و زایمان

عکس رنگی رحم چیست؟ مراحل، میزان هزینه و هرآنچه باید دانست

تشخیص ناباروری، سقط جنین و ناهنجاری‌های مادرزادی

پیش از هر چیز به موضوع کارایی و استفاده ای که عکس رنگی رحم برای زنان دارد می پردازیم. در واقع کارایی اصلی هیستروسالپنگوگرافی برای بانوانی است که معمولا دارای ایراد ناباروری هستند. پزشکان متخصص زنان نابارور برای تشخصی مشکل این دسته از بانوان اقدام به تهیه عکس رنگی رحم می کنند. این تصویربرداری پزشک را در این زمینه توانا می کند که ریختار و شکل و چهارچوب ساختمان دهانه رحم و البته بخش دیگر یعنی لوله های فالوپ و هر گونه از ناهنجاری ساختاری در قسمت رحم و اندام تولید مثل زنانه را بررسی نماید.

همچنین باید اشاره شود که از این روش پزشکان برای بررسی و به نتیجه رسیدن درباره سقط جنین های پُرشمار که البته در بیشر مواقع حاصل ناهنجاری های مادرزادی رحم و دستگاه تولید مثل زنانه است بهره می برند و در نهایت پزشک زنان متخصص می تواند متوجه شود که این ناهنجاری ها آیا وجود دارند یا خیر و در صورت وجود ناهنجاری های مادرزادی رحم میزان شدت آن ها چه قدر است.

نمونه عکس رحم و لوله فالوپ
نمونه عکس رحم و لوله فالوپ

انواع ناهنجاری های مادرزادی اختلال رحم زنان

از عکس رنگی رحم برای تشخیص مشکلات و اختلال های رحمی بهره برده می شود. ناهنجاری های دستگاه تولید مثل و به ویژه زنانه که معمولا اختلال های مادرزادی نیز هستند شامل این دسته بندی کلی می شوند.

  1. سرطان رحم : سرطان دهانه رحم cervical cancer نوعی است که از گردن رحم آغاز می شود. این سلول های سرطانی می توانند به دیگر اعضای بدن حمله کنند. در بیش از ۹۰% از این موارد بیماری عفونت ویروس پاپیلوم انسانی HPV به وجود می آید.
  2. چسبندگی رحم : این یک بیماری اکتسابی و کم پیش‌آمد است که دربرگیرنده‌ی چسبندگی‌های درون رحم زنان می باشد که در پی بارداری، زایمان، عفونت یا عمل جراحی زنان پیش می آید.
  3. فیبروئید رحمی : Uterine fibroids در واقع رشد بیش از حد بافت رحم در زنان است که در سنین بچه داری و باروری وجود دارد. فیبروم رحم تومور خوش خیم عضله صاف رحم گسترده‌ترین تومور لنگی زنان است که در ۵۰% بانوان و در سن باروری یعنی ۲۵ تا ۴۰ سالگی دیده می شود.

بررسی لوله های فالوپ و اثرات جراحی

از این شیوه پزشکان متخصص برای ارزیابی و بررسی لوله های فالوپ Fallopian tube رحم زنان و یا دیدن و مشاهده اثرهای جراحی لوله ای استفاه می شود که این لوله ها در دو سوی پایانی فوقانی رحم زن قرار دارند. این اثرات شامل این دسته از موارد می شوند:

  1. بسته شدن لوله های فالوپ در پی عفونت و زخم ایجاد شده.
  2. انسداد لوله ی رحمی Fallopian tube
  3. انسداد لوله های فالوپ در عمل جراحی و شیوه ی عقیم کردن و یا بازگشت دادن عقیم شدن.
  4. باز کردن مجدد لوله های فالوپ دستگاه تناسلی زنانه پس از عقیم سازی.
عکس رنگی رحم زنان
عکس رنگی رحم زنان

اقدامات قبل از انجام عکس رنگی رحم

  • باردار نبودن : پیش از انجام عکس رنگی رحم یا همان هیستروسالپنگوگرافی نیاز است که مطمئن شوید باردار و حامله نیستید. پس در نتیجه بهترین زمان برای انجام عکس رنگی رحم ۷ روز پس از آغاز عادت ماهانه و پیش از روزهای تخمک گذاری می باشد. نیاز است است که پیش از دوره ای که قرار است این تصویربرداری انجام شود نزدیکی ها میان زن و شوهر به صورت محافظت شده انجام شود.
  • عفونت نداشتن : این تصویربرداری نباید در هنگام عفونت انجام شود. منظور از عفونت عفونت مزمن لگنی و یا بیماری های واگیردار جنسی است که در هنگام فعال بودن این عفونت ها عکس رنگی رحم نباید گرفته شود. اگر دارای جنین عفونت های جنسی درمان نشده ای هستید حتما باید به فناور ( تکنولوژیست ) و یا پزشک متخصص خود آگاهی دهید.
  • خالی شدن روده : پیش از انجام تصویربرداری ممکن است که به شما یک داروی مسهل و تخله کننده روده داده شود تا روده ها پیش از تصویربرداری خالی شده و چهارچوب ها و اندام های پیرامونی رحم به خوبی دیده شوند.
  • تجویز مسکن : همچنین باید در نظر داشت که امکان دارد پیش از انجام عکس رنگی رحم به شما یک داروی مسکن و آرام بخش ملایم داده شود تا از مشکلات کوچک و ناراحتی های احتمالی جلوگیری شود. همچنین بستگی به نظر پزشک متخصص ممکن است برخی از دکترها برای شما یک آنتی بیوتیک پیش و پس از انجام مراحل کار نیز تجویز نمایند.
  • تداخل دارویی و بیماری : اگر از داروی ویژه ای استفاده می کنید نیا زاست که حتما با پزشک خود در میان بگذارید. همچنین اگر حساسیت دارید و به ویژه به ماده حاجب ید دار حساسیت دارید موضوع را با وی مطرح کنید. بیماری های اخیر خود را نیز باید با پزشک خود در میان بگذارید.
  • لباس و وسایل شخصی : نکته مهم دیگر که باید در نظر داشته باشید این است که در هنگام انجام مراحل عکس رنگی رحم امکان دارد از شما درخواست شود یک بخش یا همگی لباس خود را بیرون آورده و در طی انجام تصویربرداری یک پوشاک ویژه را بپوشید. همچنین کوشش کنید که جواهرات، عینک و هرگونه جسم فلزی دیگری را با خود به همراه نیاورید تا در کار تصویربرداری اشعه ایکس X اختلال ایجاد نشود.
مراحل عکس برداری رنگی رحم
مراحل عکس برداری رنگی رحم

مرحل انجام عکس برداری و تجهیزات پزشکی

تجهیزات پزشکی که برای این شیوه به کار برده می شود دربردارنده ی یک عدد تخت رادیوگرافیک ، یک عدد تیوپ اشعه‌ی ایکس، یک نمایشگر مانیتور درست مانند تلویزیون و صفحه نمایش لپ تاپ که در اتاق عکسبرداری جای دارند. همچنین با بهره گیری از کانترهایی که درون دهانه رحم زن جای داده می شوند اقدام به تزریق ماده حاجب می شود. این کار در به صورت معمول به گونه ی سرپایی و بدون نیاز به بستری شدن بیمار انجام می شود. بیمار طبیعتا بر روی کمر روی تخت دراز کشیده و زانوهای خود را خم می کند و پاهای بیمار با بهره گیری از رکاب جهت بررسی پزشک بالا نگاه داشته می شود.

در این مرحله تیم پزشکی اسپکولوم را به درون واژه و آلت تناسلی وارد کرده و جای می دهند و دهانه ی رحم تمیز می شود و سپس یک عدد کانتر به درون سرویکس داخل خواهد شد. سپس اسپکولوم بیرون شده و به بیمار با دقت بالا ماده حاجب را تزریق می نمایند و در نتیجه از راه کانتر ماده‌ی حاجب لوله های فالوپ و حفره رحمی و.. را پر می کند و تصاویر فلورسکوپی برداشته شده و ثبت می شوند. گاهی پیش می آید که در اثر برخورد کردن متخصصین با ناهنجاری های ویژه از بیمار درخواست می شود تا نزدیک به نیم ساعت چشم به راه بماند تا تصویربرداری های دیگری نیز انجام شود. این دسته از تصویربرداری ها احتمالا اطلاعات بسیار سودمندی را برای بررسی پزشکی بیمار ارائه خواهند داد که ممکن است در تصویربرداری اصلی نمایان نشوند.

پس از تزریق کامل ماده مورد نظر کانتر از بدن بیمار بیرون آورده شده و به مریض اجازه ی سرپاش شدن و بیرون آمدن از تخت را خواهند داد. در این هنگام شاید از شما درخواست شود که تا هنگام اشاره رادیولوژیست چشم به راه بمانید. عکس برداری رنگی رحم می تواند با درد کمی همراه باشد و همچنین ایجاد مشکلاتی کوچک در ناحیه شکم و در پی جاگذاشتن کانتر برای بیمار کند اما این درد خفیف بوده و مدت زمان زیادی به درازا نمی کشد. پس از انجام این کار چند روزی زنان ممکن است که با لکه بینی روبرو شود که البته موضوعی است طبیعی و جای نگرانی ندارد.

تجهیزات عکس رنگی رحم
تجهیزات عکس رنگی رحم

فواید هیستروسالپنکوگرافی و نکات مهم عکس رنگی رحم

  1. عکس رنگی رحم دارای مزایایی است که معمولا اگر موارد هشدار و مهم رعایت شود بسیار سودمند خواهد بود. ما در زیر به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد. مدت زمان نسبی عکسبرداری نزدیک به ۳۰ دقیقه است.
  2. به دست آوردن داده های بسیار مهم و سودمند برای شناسایی ناهنجاری هایی که دلیل اصلی ناباروری و مشکلات تشکیل نشدن جنین کامل هستند.
  3. گاهی با انجام عمل هیستروسالپنکوگرافی لوله های فالوپ اندان تناسلی زنانه که پیش از آن بسته شده اند باز شده و از این طریق امکان باروری یا حامله شدن را به زنان می دهد.
  4. پس از انجام مراحل عکسبرداری رحم هیچ گونه اشعه و تشعشع در بدن زن برجای نخواهند ماند.
  5. نکته مهم این است که تشعشع اثرگذار در این روش نزدیک به یک میلی سیورت بوده که هم اندازه میزان تشعشع یک انسان معمولی است که در ۴ ماه به صورت معمول دریافت می کند.
  6. شرایط خاصی وجود دارد مانند التهاب مزمن ، عفونت لگنی یا بیماری های جنسی واگیردار که پیش از انجام درمان نشده اند که باید حتما با پزشک متخصص و تکنولوژیست در میان گذاشته شود و البته از این طریق از استرس جلوگیری گردد. همچنین از خوردن نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه خودداری کنید.
  7. همچنین به هیچ عنوان نباید ذره ای شک درباره ی حامله بودن زنان وجود داشته باشد و باید حتما با دکتر زنان در میان گذاشته شود.

هزینه عکس رنگی رحم در سال ۹۸ چقدر است

البته قیمت دقیق نمی توان مشخص کرد اما هزینه حدودی این عمل بدون بیمه و به صورت آزاد در آغاز سال ۹۸ نزدیک به ۲۵۰ هزار تومان همراه با ۵۰ هزار تومان هزینه داروها جمعا ۳۰۰ هزار تومان می باشد. در صورت داشتن بیمه تامین اجتماعی این هزینه تا ۲۰۰ هزار تومان کاسته می شود و البته در صورت انجام عمل با بیهوشی باید به هزینه عکس رنگی رحم نزدیک به ۳۵۰ هزار تومان دیگر بیافزایید. به صورت کلی عدم ناباروری و نازایی زنان می تواند مشکلات عمده از جمله جدایی زن و شوهر چه به صورت طلاق توافقی و چه طلاق یکطرفه را در پی داشته باشد که از این طریق قابل درمان است. اقدامات اهدا اسپرم یا تخمک .. می تواند با مجوزهای قانونی نیز انجام شود.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن