آموزشگاهآموزش‌هاباغبانیمحیط زیست

کاشت سبزی خوردن جای سبزه عید نوروز و هسته نارنج و نهال

سبز کردن سبزه نوروز و گذاشتن آن بر سر سفره هفت سین یکی از آیین های زیبای ایرانی است که چندین هزار سال پیشینه و نشان از پیوند ما ایرانیان با طبیعت دارد اما موضوع کاشت سبزی خوردن جای سبزه چیست؟ یا موضوع کاشت هسته پرتقال و نهال به جای سبزه عید چیست؟ چند سالی است که با پویش های گوناگون مردمی مانند کاشت هسته پرتقال و لیمو به جای سبزه سفره هفت سین یا کاشت نهال درخت به جای سبزه عید روبرو هستیم که طبیعتا این پیشنهادها در پی دغدغه های محیط زیستی و زیست بوم دوستانه مطرح می شود در حالی که از سر ناآگاهی ممکن است این پویش ها نه تنها آسیبی باشد به سنت های زیبای ملی ایرانی نوروز بلکه آسیب بزرگی باشد به زیست بوم و محیط زیست کشورمان با بحران خشکسالی و بحران آب درگیر است.

ما در این مطلب کوشش می کنیم یک راه حل جایگزین مناسب برای کاشت سبزه عید نوروز با در نظر گرفتن تمامی جوانب را ارائه دهیم تا به قول معروف نه سیخ بسوزد و نه کباب! پیشنهاد ما کاشت انواع سبزی خوردن جای سبزه عید یا نهال و هسته پرتقال و .. است چرا که خواهیم دید، کاشت درخت و نهال بدون مطالعه علمی نه تنها سودی برای محیط زیست ندارد بلکه آسیب رسان نیز است. پس تا پایان با ما همراه باشید و در صورتی که نظر یا پیشنهادی در این زمینه دارید در بخش نظرات با ما و دیگر خوانندگان این مطلب در میان بگذارید. در صورتی که با پیشنهاد ما همداستان هستید به این پویش بپیوندید و این مطلب و لینک این پست را با دوستان خود در میان بگذارید.

کاشت سبزی خوردن جای سبزه عید
کاشت سبزی خوردن جای سبزه عید

پویش کاشت نهال پرتقال و لیمو به جای سبزه عید

در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام یا تلگرام و واتساپ ، چند سالی است که مطالبی در زمینه کاشت هسته پرتقال یا هسته نخل و خرما یا… و تبدیل کردن آن ها به نهال و سپس کاشت این درختان یا نهال ها در روز ۱۳ به در منتظر می شود. کسانی که چنین مطالبی را گسترش می دهند دلایل خود را دارند. برای نمونه یکی از دلیل هایی که مطرح می شود این است که سالانه میزان زیادی از حبوبات که ارزش خوراکی دارند برای این منظور کاشته شده و سپس از میان برده می شوند و البته میزان زیادی هم آب برای سبزه سبز کردن عید نوروز مصرف می شود. اما باید به خاطر داشت که با کاشت این موارد جایگزین یعنی هسته لیمو یا پرتقال و .. به همیان میزان آب مصرف خواهد شد هرچند از کاشت حبوبات جلوگیری خواهد شد. پس دلیل نخست یعنی به هدر رفتن حبوبات قابل استفاده را می توان پذیرفت اما کاهش مصرف آب دلیل منطقی نیست. در ادامه به یک راه حل جایگزین مناسب خواهیم پرداخت که آن هم کاشت سبزی خوردن جای سبزه عید است.

نکته مهم دیگر که نشان می دهد این طرح و کمپین غیرعلمی و تنها بر اساس احساسات است این است که اصولا زمان کاشت درخت ۱۳ به در یا ۱۳ فروردین نیست! در نتیجه پیشنهاد ما همچنان کاشت سبزی خوردن جای سبزه عید نوروز است.

به جای سبزه عید و هسته پرتقال و نهال چه چیزی بکاریم؟

پیشنهاد ما باتوجه به بررسی دلایل مطرح شده توسط کسانی که کمپین کاشت نهال به جای سبزه عید را مطرح کرده بودند، کاشت سبزی خوردن جای سبزه عید است. در واقع اگر دغدغه و نگرانی ایشان مصرف شدن گندم و جو و عدس است که به عنوان سبزه عید کاشته می شود می توان این موارد را با سبزی خوردن جایگزین کرد و در نهایت پس از بزرگ شده سبزه و استفاه از آن به عنوان سبزه سفره نوروز، می توان سبزی خوردن را به عنوان خوراکی مطرف کرد. با این شرایط نه تنها سنت زیبا و چند هزار ساله و ملی سبزه سبز کردن برجای خواهد ماند، از طرف گندم و جو و عدس و جبوبات جلوگیری خواهد شد، بلکه از سبزه مورد نظر می توان به عنوان خوراکی ارگانیک و سالم بهره برد.

شیوه کاشت سبزی خوردن در خانه به جای سبزه

یکی از بهترین گزینه های سبزی خوردن جای سبزه عید کاشت سبزی شاهی است. چرا که ظاهر آن به شدت ماندن سبزه عید بوده و با سرعت بالا رشد می کند. از آن جایی که قرار است ما در روز ۱۳ فروردین و سیزده به در این سبزه عید را به صورت خوراکی مصرف کنیم، در نتیجه نیاز است که در ته ظرف سبزه عید یک لایه خاک غنی شده با کود کمپوست به ضخامت دست کم ۱۰ تا ۲۰ سانتی متر بریزیم و سپس بذر سبزی مورد نظر را روی این خاک ریخته ( تخم سبزی را قبلا ۵ ساعت درون آب ریخته ایم ) و یک لایه بسیار نازک ۱ تا ۲ سانتی متری خاک مجددا روی بذرها بپاشیم. سپس از آن جایی که ظرف سبزه معمولا اندازه کوچکی دارد یا اسپری روی این سطح را نم دار می کنیم و هر روز این کار را تکرار می کنیم. سبزی آرام آرام سبز می شود و نیاز به نور شدید دارد. تا روز جشن سیزده به در آن را نگه داشته و آب دهید و در روز سیزده به در با نهار خود میل کنید.

هسته پرتقال به جای دانه گندم برای سبزه عید نوروز

درخت پرتقال و کلا مرکبات اگر قرار باشد درختانی میوه ده و ثمری باشند نیاز به آب و کود و نگه داری ویژه دارند. در کشور ایران که دو سوم یا بیشتر آن کشوری خشک و نیمه خشک است کاشت درخت پرتقال و لیمو و .. یک اشتباه بزرگ است. به صورت کلی با توجه به میزان آبی که در ایران وجود دارد کشور ایران یک کشور کشاورزی و باغبانی نیست. بلکه درآمد این کشور باید از طریق صنعت گردشگری و توریسم باشد و منابع آبی در زمینه بهسازی طبیعت و مناطق گردشگری صرف شود.

چرا نباید به جای سبزه نهال بکاریم؟

یک نکته مهم که متاسفانه به دلیل ناآگاهی در نظر گرفته نمی شود این است که لزوما کاشت درخت برای محیط زیست خوب نیست! یعنی برای نمونه کاشت درختان با نیاز آبی بالا در کشور یا منطقه ای که دارای اقلیم خشک و کم باران است نه تنها سودی به آن منطقه و کشور نمی رساند، بلکه آسیب بزرگی به منابع آبی آن مناطق خواهد رساند به این دلیل که آب کم آن مناطق برای نگه داری این دسته از درختان نامناسب هدر خواهد رفت یا اینکه چاه ها باید در همان مناطق ژرف تر و عمیق تر شوند و آب های زیرزمینی روز به روز کاسته شده و شاهد فرونشست آب و خشکی کامل آن منطقه باشیم. در نتیجه به یاد داشته باشیم که تصورات ذهنی و ایده آل ما لزوما کمکی به محیط زیست نخواهد کرد. برای نمونه درختان پرتقال، لیمو، نارنگی و… به هیچ عنوان درختانی مقاوم به خشکی و کم آبی به شمار نمی آید و باید در نظر داشت باتوجه به کمبود آب و خشکسالی ایران رخ داده است حتی در مناطقی که پیش‌‎ترها پرتقال کاشته می شود مانند جهرم استان فارس و .. نیز کاشت این دسته از درختان غیرعلمی و نادرست است. کاشت درخت نامناسب انواع آفت چوبخوار و.. را به منطقه خواهد کشاند.

شاید این پرسش برای شما پیش آمده که چه درختی را باید بکاریم و چه درختانی را نباید بکاریم؟ پس خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد می کنیم: چه درختی بکاریم ؟ درختان مقاوم به خشکی و مناسب اقلیم ایران

مناطق خشک ایران خشکسالی و کمبود آب
مناطق خشک ایران خشکسالی و کمبود آب

کاشت درخت با نیاز آبی کم یا دیم

در بیشتر نقاط کشور ایران، اگر قرار بر کاشت درخت باشد باید درختان دیم با نیاز آبی بسیار کم کاشته شود و سعی بر حفظ منابع آبی و به اصطلاح اصلاح الگوی کاشت شود. به این معنا که درختان و گیاهان و محصولات کشاورزی با نیاز آبی بالا که تا پیش از این در این مناطق کاشته می شد باید با درختان دیم و مقاوم به خشکی جایگزین شوند. فهرست درختان دیم می تواند شامل درختان زینتی مانند انواع سرو، کاج، عرعر، اقاقیا، بلوط و.. باشد و درختان میوه دیم شامل انگور، انجیر، زیتون، زازالک، زرشک، بنه یا پسته کوهی، بادام کوهی، بادام و.. و درختان کم آبی مانند انار یا پسته باشد. البته اینکه کدام یک از این درختان مناسب کدام نقاط کشور ایران هستند نیز مهم است و باید از طریق کارشناسان جهادکشاورزی پیگیری و مشخص شود چرا که برخی از این درختان گرما پسند و برخی سرما پسند هستند. در واقع به نظر به جز درختانی که در بالا اشاره شد و برخی از درخت های دیگر، کاشت درختانی مانند سیب، هلو، گلابی، گردو، پرتقال، لیمو، گیلاس، زردآلو و.. کاملا نادرست است. کاشت درخت نامناسب با اقلیم ایران مانند این است که در مناطق خشک ایران درخت قهوه بکاریم! متاسفانه حتی برخی با گسترش شایعه پایان خشکسالی در ایران و .. نیز به این ناآگاهی ها دامن می زنند.

همچنین محصولات کشاورزی نیز شامل این موارد می شوند و باید به سمت کاشت محصولاتی که نیاز آبی کمی دارند برویم و با صادرات این محصولات اقدام به واردات محصولات با نیاز آبی بالا کنیم. در واقع به نظر کمتر کشوری در سراسر جهان وجود دارد که بتواند تمامی محصولت کشاورزی و باغبانی خود را به تنهایی تولید کند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن