صوتی تصویریکابل HDMIکابل اپتیکال

تفاوت کابل HDMI و اپتیکال انتقال صدای دیجیتال ۵٫۱ و ۷٫۱

در این پست آموزشی از تارنمای ایبوم به این موضوع می پردازیم که فرق میان انتقال صدای دیجیتال با کابل HDMI و اپتیکال در چیست؟ در واقع این رو همگی می دونیم که صدای دیجیتال با کیفیت بالا رو می شه با کابل اپتیکال نوری انتقال داد و همچنین کابل HDMI که هم‌زمان صدا و تصویر رو انتقال می ده. اما در این میان برای کسانی قصد دارن صدای موسیقی یا کنسول بازی PS4 یا Xbox و یا DVD پلیر رو با بهترین کیفیت گوش بدن شاید این پرسش پیش بیاد که کدام روش انتقال صدا بهتر هست؟ برای دست یافتن به پاسخ خود تا پایان با ما همراه باشید و در صورت نیاز پرسش خود رو در بخش نظرات مطرح کنید.

کابل HDMI و اپتیکال انتقال صدا
کابل HDMI و اپتیکال انتقال صدا

جنس کابل HDMI و اپتیکال چیست و چگونه کار می کند؟

پیش از هر چیز باید با روش کار هر دو کابل آشنا شوید. پس به صورت چکیده هر دو کابل رو معرفی می کنیم و خواهیم گفت که این دو کابل صوتی و تصویری از چه مواد اولیه‌ای ساخته شده‌اند و روش انتقال اطلاعاتشون به چه صورت هست. هر دو کابل مورد نظر توانایی دریافت صدای دیجیتال و انتقال و ارسالش رو به دستگاه پخش کننده مثل سینمای خانگی، اسپیکر و غیره رو دارن. در واقع این دو فناوری جایگزین روش انتقال صدای آنالوگ شدند که قبلا به صورت کابل AV سه فیش یا کابل AUX صدا استریو می شناختیم. صدای استریو ۲ کانال دارد برای نمونه برد فلش خور یا دانگل بلوتوث AUX یک پلیر است که صدای خروجی استریو دارد.

کابل اپتیکال صدا : کابل اپتیکال یا کابل نوری صدا کابلی است که داده‌ها یا اطلاعات دیجیتال شنیداری و صوتی را از طریق نور جا به جا می کند. در واقع احتمالا تا امروز طبق عادت گمان می‌کردید که هر کابلی از یک رشته سیم فلزی درونی ساخته شده اما کابل Optical برعکس کابل‌های معمول از رشته های پلاستیکی ویژه ساخته شده که توانایی انتقال نور رو از درون این رشته ها رو داره. این نور که از میان این رشته های پلاستیکی ویژه گذر می کنه دربردارنده‌ی اطلاعات و داده‌هایی هست که در مقصد به یک جریان الکتریکی تبدیل می شود.
کابل HDMI : این کابل درست مانند کابل‌های دیگه که انتظارشو داریم از سیم‌های مسی ساخته شده و برعکس کابل اپتیکال که تنها صدا رو انقال می‌ده، توانایی انتقال هم‌زمان داده‌های دیجیتال صدا و تصویر رو داره.

شباهت و تفاوت کابل HDMI و اپتیکال در انتقال صدای دیجیتال

خب تا این‌جا دریافتیم که یکی از تفاوت‌های کابل HDMI و اپتیکال در جنس ساخت مواد درون کابل هست و اما در انتقال صدای دیجیتال با هم شباهت دارند و هر دو صدا رو به صورت دیجیتالی انتقال می‌دهند. تفاوت اصلی این دو شیوه‌ی انتقال صدا در تعداد کانال‌های انتقالی صدا هست. پیش از هر چیز این رو باید بدونید که صدا در یک سینمای خانگی یا اسپیکرهای چندکاناله از چندین کانال پخش می شه و با سیستم‌های صوتی استریو متفاوت هست. به این معنی که در هنگان خرید سینمای خانگی یا اسپیکر خانگی معمولا شما چندین و چند تکه اسپیکر و بلندگو دریافت می کند که هر کدام از این اسپیکرها یک کانال صدا رو پوشش می‌دن.

سینمای خانگی دالبی سوراند ۵ یا ۷ کانال

در نتیجه اگر شما فیلمی رو از طریق DVD پلیر یا بلوری پخش کنید همگی صداهای پشت سر و سمت راست و جلو و چپ و بالا و پایین رو به تفکیک و جداگانه خواهید شنید. معمولا اسپیکرها و سینماهای خانگی جدید دارای ۶ کانال صدا هستند و اونها رو سینمای خانگی ۵٫۱ کانال می‌نامند که شامل دو بلندگو جلو، دو بلندگو پشت سر، یک بلندگو مرکزی و یک ساب ووفر است. این سیستم صوتی رو سوراند ۵٫۱ دالبی Dolby Digital می‌نامند. کابل HDMI و اپتیکال هر دو توانایی انتقال و پشتیبانی این سیستم را دارند.

نماد و لوگو دالبی
نماد و لوگو دالبی

تفاوت کابل HDMI و اپتیکال در انتقال صدا ۵ و ۷ کانال

تفاوت اصلی کابل HDMI و اپتیکال در همین جا مشخص می شود. یعنی این درست است که کابل HDMI و اپتیکال هر دو می توانند از صدای ۵٫۱ کانال سوراند دالبی پشتیبانی کنند اما باید این را بدانیم که با پیشرفت فناوری یک سامانه‌ی جدیدتر و پیشرفته‌تر سوراند یعنی صدای ۷٫۱ کانال هم به بازار آمده است که اسپکرها و سینماهای خانگی این سیستم به جای ۵ بلندگو دارای ۷ بلندگو هستند و در این‌جا کابل اپتیکال صدا دیگه توانایی پشتیبانی از این سیستم را ندارد و تنها کابل HDMI است که به دلیل پهنای باند بالایی که دارد توانایی انتقال صدای ۷ کانال را دارد. پس کابل اچ دی ام آی از سیستم صوتی ۷٫۱ پشتیبانی می کند اما کابل اپتیکال توانایی پشتیبانی از سیستم ۷ کانال را ندارد.

چیدمان سیستم صوتی 7.1 کانال
چیدمان سیستم صوتی ۷٫۱ کانال

راهنمای خرید کابل HDMI و اپتیکال

نسخه‌ی تازه‌ی صدای دالبی را Dolby TruHD می‌نامند که در واقع همان سامانه‌ی ۷٫۱ کانال با ۷ تکه بلندگو است و البته آن را DTS HD Master Audio نیز می‌گویند. سیستم صدای دالبی ۷ کانال در DVD پلیرها استفاده می شودو سیستم ۷ کانال در بلوری استفاده می شود. این دو سیستم ۷ کانال با هم یکی هستند و از یک فناوری استفاده می کنند اما دو شرکت گوناگون اونها رو در اختیار دارند و به همین دلیل دو نام گوناگون دارند.

در نتیجه اگر قصد دارید که فیلم های با کیفیت رو از طریق دستگاه پخش کنند بلوری Blu-ray ببنید و یک سیستم صوتی یا اسپیکر و سینمای خانگی ۷٫۱ در خانه دارید برای دریافت صدا با بالاترین جزئیات از کابل HDMI برای انتقال صدا استفاده کنید اما اگر اسپیکر و سینمای خانگی ۵ کانال دارید یا فیلم هار و از طریق DVD می بینید هیچ تفاوتی نمی کنه که از کابل HDMI و اپتیکال Optical Audio استفاده کنید.

کابل HDMI خود دارای انواع با کیفیت ساخت بالا مانند کابل  HDMI برند GOLD یا کابل HDMI معمولی است و کابل اپتیکال صدا نیز دارای انواع با کیفیت و معمولی مانند کابل اپتیکال GOLD یا کابل اپتیکال معمولی با قیمت ارزان‌تر است که بسته به نیاز خود باید یکی از این موارد را برگزینید. البته از نظر انتقال داده های دیجیتالی مدل با کیفیت یا معمولی با هم تفاوتی ندارند. از طریق لینک‌های زیر می توانید اقدام به خرید آنلاین از فروشگاه های معتبر دارای مجوز وزارت صنعت نمایید:  خرید انواع کابل اپتیکال صدا   –    خرید انواع کابل HDMI

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫7 نظرها

  1. سلام ممنون بابت اطلاعاتی که قرار دادین اگه امکانش هست بنده رو راهنمایی کنید میخوام کابل اپتیکال بخرم قیمت از بیست تومن که سیم بسیار نازک داره هست تو بازار تا بالای ۳۰۰ هزار تومن سیم کلفت و کلگی های طلایی
    حال سوالم بنده اینه تو کیفیت صدا این دو فرقی دارن یا خیر

    1. از بابت صدای انتقالی هیچ تفاوتی با هم نخواهند داشت. تفاوت در کیفیت ساخت و ماندگاری خواهد بود.

    2. سلام
      یک سوال دارم میشه من تصویر رسیور رو با hdmi بگیرم از تلوزیون بعد صدا رو با اپتیکال از تلوزیون بدم به باندهای اسپیکر

      1. بله. شما با کایل HDMI تصویر و صدا را به تلویزیون می دهید. تلویزیون اگر خروجی جداگانه اپتیکال SPDIF داشته باشد. آن خروجی را به ورودی اپتیکال اسپیکر می دهید

  2. سلام خسته نباشید
    ببخشید ایکس باکس وان اس دارم اگه hdmi را به تلویزیون وصل کنم چطور صدای چند کانال داشته باشم
    هیچ دستگاه قیمت مناسبی که ورودی اپتیکال داشته باشد پیدا نکردم حتی خیلی تو دیوار سرچ کردم ارزانترین دومیلیون قیمت داشت آیا راه دیگری نیست؟ بلندگو سیستم های استریو قدیمی زیاد دارم

    1. ببیند در صورتی که اسپیکر و سیستم صوتی شما استریو هست در واقع این موضوع کمی سخت می شه. یعنی شما باید یک آمپلی فایر ۳ کانال دیگر تهیه کنید که ۲ باند اختصاص به صدای استریو پشت سر داشته باشند و ۱ باند هم مربوط به ساب ووفر میانی. مشکل بعدی تبدیل خروجی صدای استریو از تلویزیون به ۵ کانال آنالوگ است که دستگاه آن وجود دارد اما قیمت آن به اندازه ای زیاد است که ارزش و صرفه اقتصادی ندارد.
      در صورت نیاز بهینه ترین راه همان خرید سیستم صوتی ۵ کانال است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن